آب آشامیدنی ایستگاه فضایی بین‌المللی مملو از باکتری است

محققان دانشگاه ایالتی آریزونا (Arizona State University) آمریکا طی مطالعه‌ای به ضرورت حفاظت از آب پاک برای ماموریت‌های فضایی پرداخته‌اند و اظهار کردند آب آشامیدنی ایستگاه فضایی بین‌المللی مملو از باکتری است. دانشمندان طی این مطالعه ویژگی‌های عملکردی باکتری‌های مختلفی را که با گذشت زمان از آب آشامیدنی این ایستگاه جدا شده بودند مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها همچنین چگونگی تغییر ویژگی‌های میکروبی که برای سلامتی فضانوردان و یکپارچگی زیستگاه فضایی مهم هستند را در طولانی مدت و هنگامی که در معرض شرایط ریزگرانش قرار می‏‌گیرند، تجزیه‌وتحلیل کردند.

محققان دریافتند تجزیه‌وتحلیل نمونه‌های آب حاصل از سامانه تصفیه آب ایستگاه فضایی حضور مقادیری از سطوح میکروبی را نشان می‎‌دهد که این مقدار بیش از مقدار تعیین‌شده ناسا برای آب آشامیدنی است. البته بسیاری از این میکروب‎‌ها همانند میکروب‎‌های یافت‌شده در آب آشامیدنی روی زمین بودند، اما این موضوع که شرایط محیط فضایی ممکن است خطر احتمالی چنین موجوداتی در این محیط منحصربه‌فرد را افزایش دهد، موجب نگرانی دانشمندان می‌شود.

به‌علاوه، محققان متوجه شدند باکتری‌های جداشده از آب ایستگاه مذکور مقاومت بالایی در برابر ترکیب‌های ضدمیکروبی متعدد از جمله آنتی‌بیوتیک‌ها و الگوهای متمایز تشکیل زیست‌لایه (Biofilm) دارند. زیست لایه اجتماعی از سلول‎‌های میکروارگانیسمی است که به یک سطح متصل شده‌اند و توسط مواد پلیمری خارج سلولی پوشیده شده‌اند. آن‌ها می‎‌توانند باعث بیماری‌های عفونی شده و منابع آب را آلوده کنند، به‌همین‌دلیل کنترل باکتری‌ها در زیست‌بوم‌های میکروبی پیچیده و مدیریت تشکیل زیست‌لایه از چالش‌های حیاتی است.

یافته‌های این مطالعه می‌تواند به غلبه‌بر چالش‌های مهمی در زمینه اطمینان از آب آشامیدنی سالم برای ماموریت‌های فضایی آینده، به‌ویژه با مدت زمان طولانی، کمک کند. علاوه‌براین، مطالعه مذکور ممکن است اطلاعاتی را برای بهبود عملکرد سامانه‌های آب روی زمین برای منافع صنعتی و ایمنی عموم مردم ارائه دهد.