برنامه گسترده استارت‌آپ آمریکایی برای استخراج منابع سیارک‌ها

0 58

استارت‌آپ آمریکایی ترنس‌استرا (TransAstra) برنامه دارد به ارائه برخی خدمات مداری از جمله سوخت‌رسانی به حامل‌های فضایی با استفاده از منابع سیارک‌ها بپردازد. ترنس‌استرا از زمان تاسیس خود در سال ۲۰۱۵ فناوری‌هایی را برای استخراج آب و سایر مواد اولیه از ماه، سیاره‌ها و سیارک‌ها توسعه داده است. فناوری اصلی این استارت‌آپ آمنیوور (Omnivore) نام دارد که یک موتور حرارتی برای حامل فضایی است. این موتور به‌گونه‌ای طراحی شده است که از آب، آمونیاک، هیدروژن و برخی مواد دیگر به‌عنوان سوخت استفاده می‌کند.

استارت‌آپ مذکور یک یدک‌کش فضایی را نیز توسعه داده است که موتور آمنیوور در آن‌ها به‌کار گرفته خواهد شد. این یدک‌کش به‌نام ورکر بی (Worker Bee) پس از پرتاب حامل، ماهواره‌ها را به مدار مورد نظر مشتری می‌رساند. ورکر بی به‌گونه‌ای طراحی شده است که در فضا سوخت‌گیری می‌کند و سپس سراغ ماموریت بعدی خود می‌رود. این سوخت‌گیری به‌وسیله ماهواره‌هایی که برای این منظور در مدار قرار گرفته‌اند، انجام می‌شود.

ورکر بی جزو سامانه‌های پرواز سری اپیس (Apis) ترنس‌استرا بوده و مطابق برنامه‌ریزی‌ها طی سال‌های آینده ماموریت خود را آغاز خواهد کرد. سری اپیس شامل فضاپیمای ۲۵۰ کیلوگرمی مینی بی (Mini Bee) و دو فضاپیمای بزرگتر به‌نام‌های هانی بی (Honey Bee) و کویین بی (Queen Bee) می‌شود که برای استخراج منابع سوختی از سیارک‌ها طراحی شده‌اند.

ترنس‌استرا همچنین اختراعی را ثبت کرده است که از آن با نام معدنکاری نوری (Optical Mining) یاد می‌شود. به‌گفته مهندسان این طرح، آن‌ها از نور متمرکز خورشید برای شکستن سیارک‌ها استفاده می‌کنند؛ درحالی‌که همزمان قطعات کوچک را به‌ دمایی می‌رسانند که در آن دما مواد فرار آزاد می‌شوند. فناوی مذکور با کمک برنامه NIAC (سرواژه NASA Innovative Advanced Concepts) ناسا توسعه یافته و آزمایش شده است.

این استارت‌آپ در پروژه‌ای دیگر تحت برنامه NIAC در حال توسعه ایستگاه‌های تولید نیرو برای انتقال انرژی خورشید به مناطق تاریک ماه است. ترنس‌استرا اکنون در تلاش برای جمع‌آوری بودجه مورد نیاز خود در راستای توسعه این فناوری‌ها و در نهایت باز کردن راهی به‌سوی سیارک‌ها و استفاده از منابع آن‌هاست.

منبع spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=58155
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها