ماهواره نظامی روسیه به فضا فرستاده شد

0 102

روسیه ماهواره نظامی دیگری از سری ماهواره‌های کاسموس (Kosmos) را به‌وسیله ماهواره‌بر سایوز-۱.۲وی (Soyuz-2.1v) به فضا پرتاب کرد. طی این عملیات که روز پنجشنبه ۹سپتامبر (‍۱۸شهریور) ۱۹:۵۹ به‌وقت گرینویچ از پایگاه فضایی پلستسک (Plesetsk) در شمال غرب این کشور انجام شد، ماهواره کاسموس-۲۵۵۱ در مدار زمین قرار گرفت.

هدف از ماموریت این ماهواره اپتیکال (نوری) که با نام رازبگ-۱ (Razbeg-1) نیز شناخته می‌شود، شناسایی‌های امنیتی عنوان شده است. پرتاب کاسموس-۲۵۵۱ ابتدا برای اواسط ژوئیه سال جاری میلادی برنامه‌ریزی شده بود؛ اما پس از چندین بار تاخیر در انجام ماموریت که دلایل آن مشخص نیست، سرانجام به فضا فرستاده شد.

کاسموس-۲۵۵۱ یک ماهواره کوچک بوده که شرکت روسی ان‌پی‌پی‌ ونیم (Npp Vniiem) آن را ساخته و مجهز به دوربینی با قدرت تفکیک مکانی ۰.۹ متر در حالت پانکروماتیک (سیاه و سفید) است. این دوربین را شرکت بلاروسی اوای‌او پلنگ (OAO Peleng) برای این ماهواره تولید کرده است.

کاسموس نامی است که برای تعداد زیادی از ماهواره‌های شوروی و متعاقبا روسیه انتخاب شده است و اولین آن‌ها در سال ۱۹۶۲ در مدار قرار گرفت. تاکنون تعداد بسیار زیادی شامل هزاران ماهواره از انواع مختلف با این نام به فضا پرتاب شده‌اند که در میان آن‌ها ماهواره‌هایی با مقاصد نظامی نیز قرار گرفته‌اند.

سایوز-۱.۲وی که در این ماموریت از آن استفاده شد، از انواع ماهواره‌برهای سایوز-۲ است. این ماهواره‌بر دو مرحله‌ای را مرکز پراگرس راکت اسپیس (Progress Rocket Space Centre) روسیه ساخته و با ۴۴ متر طول و قطر آن ۳ متر، ۱۵۸ تن وزن دارد. این ماهواره‌بر همچنین می‌تواند ۲۸۰۰ کیلوگرم محموله را به مدار لئو حمل کند. سایوز-۱.۲وی اولین بار در سال ۲۰۱۳ به فضا پرتاب شد و با احتساب این عملیات تاکنون ۷ ماموریت را به‌انحام رسانده که یک مورد آن ناموفق بوده است.

سایوز-۲ نسخه پیشرفته ماهواره‌بر سایوز است که آن را مرکز پراگرس راکت اسپیس و اداره طراحی خودکار شیمیایی (Chemical Automatics Design Bureau) هر دو متعلق به روسیه ساخته‌اند. سایوز-۲ یک ماهواره‌بر دو مرحله‌ای سوخت مایع است که قابلیت سه مرحله‌ای شدن را نیز دارد. طول کلی این ماهواره‌بر ۴۶.۳ متر بوده و قطر مراحل اول و دوم آن به‌ترتیب ۲.۹۵ متر و ۲.۶۶ متر است.

ماهواره‌بر مذکور با وزن ۳۱۲ تن اولین بار در سال ۲۰۰۴ به فضا پرتاب شد و تاکنون ۱۲۵ ماموریت را انجام داده که در ۷ مورد شکست خورده است. هر بار پرتاب این ماهواره‌بر برای آژانس فضایی روسیه (Roscosmos) بین ۳۵ تا ۴۸.۵ میلیون دلار هزینه دربردارد.

منبع rocketlaunch nasaspaceflight wikipedia space.skyrocket wikipedia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=57849
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها