ثبت دقیق‌ترین تصویر از اعماق فضا با امواج رادیویی اف‌ام

دانشمندان اروپایی با تمرکز بر روی امواج رادیویی، دقیق‌ترین تصویر از اعماق فضا را به‌تصویر کشیدند که حاصل یک همکاری ۱۰ ساله و جمع‌آوری داده‌ها توسط ابررایانه‌ها است. آن‌ها برای این کار از فرکانس رادیویی اف‌ام تمام آنتن‌های شبکه تلسکوپ لوفار (LOFAR) استفاده کردند که متشکل از بالغ‌بر ۷۰ هزار آنتن کوچک در ۹ کشور اروپایی است. این آنتن‌ها با کابل فیبر نوری به یکدیگر متصل شده و توسط چند ابررایانه پشتیبانی می‌شوند که تمام داده‌ها را خرد کرده و در اصل یک تلسکوپ رادیویی غول‌پیکر به‌وسعت سراسر اروپا تشکیل می‌دهند.

پردازش تصویر بدین شکل، یک مفهوم جدید نیست و سیگنال‌های آنتن‌های متعدد به‌طور همزمان برای تولید تصویر پردازش می‌شوند، اما محققان با استفاده از تلسکوپ لوفار از روش متفاوتی استفاده کردند. آن‌ها ابتدا سیگنال‌های دریافتی در هر آنتن را دیجیتالی کرده و سپس تصویر را به یک پردازنده مرکزی فرستادند تا تصاویر نهایی را با وضوح بسیار بالا به‌هم متصل کند. دانشمندان این پروژه همچنین نحوه پردازش داده‌ها را انتشار دادند تا سایر محققان بتوانند روش آن‌ها را تکرار کرده و از لوفار برای برنامه‌های خود استفاده کنند.

تلکسوپ لوفار

این عملیات با هدایت محققان هلندی طراحی و انجام شد و درحال‌حاضر توسط موسسه رادیو نجوم هلند موسوم به استرون (ASTRON) اداره می‌شود. گفتنی است هنگامی که این پروژه طرح‌ریزی شد، محدود به هلند بود و آنتن‌های لوفار داخل این کشور نصب شدند و قطر عدسی دریافت‌کننده تلسکوپ در حدود ۱۲۰ کیلومتر در نظر گرفته شده بود.

مسئولان لوفار طی ۱۰ سال فعالیت آن با شرکایی مانند کشورهای فرانسه، آلمان، ایرلند، ایتالیا، لتونی، هلند، لهستان، سوئد و انگلیس قرارداد به‌امضا رساندند. این کشورها اکنون حداقل یک ایستگاه آنتن تلسکوپ مذکور را در جغرافیای خود نصب کرده‌اند که قطر لنز گیرنده را حدود ۲ هزار کیلومتر و وضوح تصاویر را ۲۰ برابر افزایش داد.

در همین رابطه بخوانید: تهیه تصاویری با جزئیات بالا از کهکشان‌ها