فضاپیمای بلو اوریجین محموله‌های ناسا و شرکت‌های مختلف را به لبه فضا برد

0 36

حامل فضایی نیو شپرد (New Shepard) شرکت آمریکایی بلو اوریجین (Blue Origin) طی ماموریتی محموله‌های تحقیقاتی ناسا و ۱۸ محموله تجاری دیگر را به لبه فضا منتقل کرد. این عملیات روز پنجشنبه ۲۶اوت (۴شهریور) ساعت ۱۴:۳۱ به‌وقت گرینویچ از پایگاه فضایی کارن رنچ (Corn Ranch) در ایالت تگزاس انجام شد و طی آن محموله‌هایی مرتبط با فناوری‌های فرودگر قمری ناسا به اتفاع حدود ۱۰۵ کیلومتری زمین فرستاده شد. بوستر حامل بازگشت‌پذیر نیو شپرد در عملیات روز پنجشنبه در محلی تعیین‌شده فرود آمد.

فضاپیمای نیو شپرد با احتساب این ماموریت، از زمان اولین پرتاب آزمایشی خود در سال ۲۰۱۵ تاکنون ۱۷ ماموریت را انجام داده است که به‌جز یک مورد سایر موارد با موفقیت صورت‌ گرفته‌اند. فضاپیمای مذکور اخیرا در اولین پرواز سرنشین‌دار خود، چهار مسافر از جمله جف بزوس (jeff bezos)، بنیان‌گذار بلو اوریجین، را به لبه فضا برده است.

فضاپیمای نیو شپرد

این فضاپیما یک حامل زیرمداری تک مرحله‌ای است. حامل‌های زیرمداری مسیر یک مدار کامل را طی نمی‌کنند، بلکه به‌صورت عمودی از اتمسفر و جو زمین خارج می‌شوند و دوباره به‌صورت عمودی روی زمین فرود می‌آیند. فضاپیمای مذکور به یک موتور BE-3 مجهز بوده و از اکسیژن مایع و هیدروژن مایع به‌عنوان سوخت بهره می‌برد. نیو شپرد قادر به تولید ۴۹۰ کیلونیوتن نیروی رانش بوده و مدت زمان احتراق آن ۱۱۰ ثانیه عنوان شده است.

منبع cnbc techcrunch wikipedia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=56837
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها