پایش غلظت کلروفیل سطح آب خلیج فارس و دریای عمان با ماهواره

0 92

اداره سنجش از دور سازمان فضایی ایران با استفاده از فناوری سنجش از دور و تصاویر ماهواره‌ای، میانگین غلظت کلروفیل سطح آب در خلیج فارس و دریای عمان را از ابتدای سال تا نیمه مرداد۱۴۰۰ پایش و منتشر کرد. نتایج این بررسی نشان می‌دهد میانگین غلظت کلروفیل در سطح آب خلیج فارس از دریای عمان بیشتر بوده که احتمالا ناشی از ورود آلودگی‌های مختلف به خلیج فارس و عدم جریان مناسب آب در این منطقه است.

همچنین تصاویر مذکور نشان می‌دهد غلظت کلروفیل در نواحی ساحلی خلیج فارس و دریای عمان بیشتر است که این موضوع می‌تواند ناشی از ورود آلودگی‌های مختلف از طریق رودخانه‌ها و فاضلاب‌های مختلف صنعتی، شهری و کشاورزی باشد. این تصاویر با بهره‌گیری از حسگر مودیس (MODIS) تهیه شده‌اند که روی دو ماهواره سنجشی ترا (Terra) و آکوا (Aqua) ناسا نصب هستند.

تغییرات میانگین غلظت کلروفیل سطح آب خلیج فارس از ابتدای سال تا نیمه مرداد۱۴۰۰

سامانه پایش ماهواره‌ای پهنه‌های آبی و مقادیر فیزیکی و کیفی آب در سطح کشور به‌نام «سامانه پایش ماهواره‌ای کرانه»، توسط سازمان فضایی ایران و با بهره‌گیری از توانمندی بخش خصوصی توسعه داده شده است. بر‌این‌اساس با استفاده از سامانه مذکور میانگین غلظت کلروفیل سطح آب خلیج فارس و دریای عمان به‌طور مجزا استخراج شد. میزان کلروفیل یکی از مقادیر کاربردی در امور دریایی و شیلات بوده که افزایش آن برای کیفیت آب مضر است.

تغییرات میانگین غلظت کلروفیل سطح آب دریای عمان از ابتدای سال تا نیمه مرداد۱۴۰۰
نقشه میزان غلظت کلروفیل سطح آب خلیج فارس در ۱۷مرداد۱۴۰۰
نقشه میزان غلظت کلروفیل سطح آب دریای عمان در ۱۵مرداد۱۴۰۰
منبع isa
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=56820
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها