کشف نوع جدیدی از سیاره‌ها با امکان میزبانی از حیات

محققان نوع جدیدی از جهان‌های بیگانه را کشف کرده‌اند که با وجود عدم شباهت کامل به زمین، امکان میزبانی از حیات را دارند. دانشمندان از این دسته با نام سیاره‌های ‌های‌سین (Hycean) نام می‌برند؛ سیاره‌هایی که حداکثر دو و نیم برابر بزرگتر از زمین بوده و زیر جوهای غنی از هیدروژن خود دارای اقیانوس‌های عظیمی از آب مایع هستند. به‌گفته پژوهشگران، چنین سیاره‌هایی در سراسر کهکشان راه شیری فراوانند و می‌توانند میزبان حیات میکروبی مشابه اکستریموفیل‌هایی (Extremophiles) باشند که در برخی از سخت‌ترین محیط‌‌های زمین رشد می‌کنند.

ظاهرا های‌سین‌ها مکان مناسبی برای جستجوی گازهای بیولوژیکی مانند اکسیژن و متان هستند. این سیاره‌ها از نظر اندازه شبیه به اَبَرزمین‌های سنگی و نپتون‌‌های کوچک پر از گاز بوده که دو مورد از رایج‌ترین انواع سیاره‌های فراخورشیدی در راه شیری محسوب می‌شوند؛ اما های‌سین‌ها دارای میزان چگالی بین ابرزمین‌ها و نپتون‌های کوچک هستند. محققان دریافتند شعاع بزرگ‌تر و دمای بالاتر برای این نوع سیاره‌‌ها قابل تایید است و این امر تشخیص نشانگرهای زیستی را در جو های‌سین‌ها در مقایسه با سیاره‌های فراخورشیدی سنگی آسان‌تر می‌کند.

منبع space