چین دو ماهواره اینترنتی را برای ایجاد منظومه رقیب اسپیس‌ایکس و وان‌وب به فضا فرستاد

0 67

چین دو ماهواره را به‌وسیله ماهواره‌بر لانگ مارچ-۲سی (Long March-2C) برای آزمایش فناوری‌های لازم به‌منظور ایجاد منظومه ماهواره‌ای بزرگ خود به فضا پرتاب کرد. این ماموریت روز سه‌شنبه ۲۴اوت (۲شهریور) ساعت ۱۱:۵۱ به‌وقت گرینویچ انجام شد و طی آن ماهواره‌های RSW (سرواژه Ronghe Shiyan Weixing) از پایگاه فضایی جیکوان (Jiuquan) در شمال غربی چین در مدار لئو قرار گرفتند.

داده های ردیابی ارتش ایالات متحده نشان می‌دهد مرحله فوقانی لانگ مارچ-۲سی ماهواره‌ها را به ارتفاع ۱۱۰۰ کیلومتری سطح زمین منتقل کرده است. همچنین ماهواره سومی نیز برای آزمایش فناوری‌های ارتباطاتی طی این عملیات در مدار زمین قرار گرفت؛ ماهواره‌ای که البته اطلاعاتی از آن منتشر نشده است.

چین قصد دارد منظومه‌ای بزرگ متشکل از حدود ۱۳ هزار ماهواره را برای ارائه اینترنت به سراسر جهان ایجاد کند؛ امری که به‌گفته تحلیلگران با هدف رقابت با منظومه‌های اینترنت ماهواره‌ای شرکت‌های اسپیس‌ایکس (SpaceX) و وان‌وب (OneWeb) صورت می‌گیرد.

پیش‌تر خبرهایی مبنی‌بر ارسال درخواست‌هایی از طرف این کشور به اتحادیه بین‌المللی مخابرات (International Telecommunication Union) برای توسعه دو منظومه ماهواره‌ای منتشر شد که مطابق آن‌ها چین قصد دارد این دو سامانه را با مجموعا ۱۲۹۹۲ ماهواره در مدار لئو ایجاد کند. ماهواره‌های RSW را آکادمی فناوری فضایی چین (China Academy of Space Technology) توسعه داده است و گفته می‌شود بر اساس پلتفرم ماهواره‌ای DFH-4L طراحی شده‌اند.

لانگ مارچ-۲سی که در این ماموریت از آن استفاده شد، یک ماهواره‌بر دو مرحله‌ای است که قابلیت سه مرحله‌ای شدن را نیز دارد. این ماهواره‌بر دارای وزنی معادل ۲۳۳ تن و طول کلی ۴۲ متر بوده و قطر هر دو مرحله آن ۳.۳۵ متر است. لانگ مارچ-۲سی را آکادمی فناوری حامل‌های فضایی چین (China Academy of Launch Vehicle Technology) ساخته و قادر به حمل ۳۸۵۰ کیلوگرم محموله به مدار لئو است.

ماهواره‌بر یادشده با احتساب این ماموریت تاکنون ۵۸ بار به فضا پرتاب شده است که اولین آن‌ها در سال ۱۹۸۲ انجام گرفت و فقط یک شکست در کارنامه خود دارد. لانگ مارچ-۲سی از دی متیل هیدرازین نامتقارن (UDMH) و دی‌نیتروژن تتراکسید به‌عنوان سوخت بهره می‌برد.

منبع rocketlaunch spaceflightnow space.skyrocket wikipedia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=56795
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها