چین دو ماهواره سنجشی به مدار زمین فرستاد

0 54

چین دو ماهواره سنجشی را به‌وسیله ماهواره‌بر لانگ مارچ-۴بی (Long March-4B) به فضا پرتاب کرد. این عملیات روز چهارشنبه ۱۸اوت (۲۷مرداد) ساعت ۲۲:۳۲ به‌وقت گرینویچ از پایگاه فضایی تاییوان (Taiyuan) در شمال چین انجام شد و طی آن ماهواره‌های تیان‌هوی-۲ (Tianhui-2) در فاصله حدودا ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار گرفتند.

هدف از این ماموریت انجام آزمایش‌ها و تحقیقات علمی، نقشه‌برداری از زمین و منابع آن و همچنین نقشه‌برداری جغرافیایی عنوان شده است. ماهواره‌های مذکور را شرکت چینی هنگشن دانگ‌فنگ‌هانگ وایکسینگ (Hangtian Dongfanghong Weixing) و آکادمی فناوری فضایی چین (China Aerospace Science and Technology Corporatio به‌اختصار CASC) ساخته‌اند و ارتش آزادی‌بخش خلق (People’s Liberation Army) این کشور آن‌ها را اپراتوری می‌کند.

گفته می‌شود ماهواره‌های تیان‌هوی-۲ دارای قدرت تفکیک مکانی ۵ متر بوده و در طیف‌های مرئی و مادون قرمز فعالیت می‌کنند. پیش‌ازاین سری اول این ماهواره‌ها یعنی تیان‌هوی-۱ شامل ۴ ماهواره به فضا پرتاب شدند که اولین آن‌ها سال ۲۰۱۰ و آخرین آن‌ها ژوئیه سال جاری میلادی در مدار زمین قرار گرفتند.

ماهواره‌های تیان‌هوی-۱ مجهز به دو دوربین برای رصد زمین در طیف‌های مرئی و مادون قرمز بوده و قادر به پایش نواری به‌عرض ۶۰ کیلومتر از زمین هستند. قدرت تفکیک مکانی آن‌ها ۵ متر و میدان دیدشان تقریبا ۲۵ درجه است. ماهواره‌های تیان‌هوی-۱ بخشی از برنامه زیوآن (Ziyuan) است که طی آن رصدهای مختلف زمینی و نظامی انجام می‌گیرد.

برنامه زیوآن بر روی منابع زمین متمرکز شده است و به‌نظر می‌رسد دارای دو شاخه نظامی و غیرنظامی مجزا باشد که با همکاری برزیل پیش برده می‌شوند. این ماهواره‌ها را مرکز CEODE (سرواژه Center for Earth Observation and Digital Earth) چین و موسسه ملی تحقیقات فضایی (National Institute for Space Research) برزیل اداره می‌کنند.

ماهواره سنجشی چین
نمای ماهواره تیان‌هوی-۱ (۱)

ماهواره‌بر سه مرحله‌ای لانگ مارچ-۴بی که در این ماموریت از آن استفاده شد، با وزنی معادل ۲۴۹ تن قادر به حمل ۴۲۰۰ کیلوگرم محموله به مدار لئو و ۱۵۰۰ کیلوگرم محموله به مدار انتقالی زمین‌ ثابت (GTO) است. این ماهواره‌بر سوخت مایع دارای طول کلی ۴۴.۱ متر بوده، قطر مراحل اول و دوم آن ۳.۳۵ متر و قطر مرحله سومش نیز ۲.۹ متر است. لانگ مارچ-۴بی را آکادمی فناوری پروازهای فضایی شانگهای (Shanghai Academy of Spaceflight Technology به اختصار SAST) چین ساخته است و اولین بار در سال ۱۹۹۹ به فضا پرتاب شد.

ماهواره‌بر مذکور با احتساب این ماموریت تاکنون ۴۳ بار به فضا پرتاب شده که فقط در یک مورد شکست خورده است. همه مراحل لانگ مارچ-۴بی از دی‌نیتروژن تتراکسید و دی متیل هیدرازین نامتقارن (UDMH) به‌عنوان سوخت بهره می‌برند. همچنین هزینه هر ماموریت این ماهواره‌بر در سال ۲۰۰۶ مبلغی معادل ۵۰ میلیون دلار اعلام شده است.

منبع nasaspaceflight rocketlaunch space.skyrocket wikipedia news.cgtn
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=56354
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها