آزمایش مواد خود ترمیم‌شونده در ایستگاه فضایی بین‌المللی

0 69

دانشمندان مواد خود ترمیم‌ شونده‌ای ساخته‌اند که نانوذرات و میکروذرات خاصی را در خود جای داده است و از فرسایش ساختار‌های فضایی جلوگیری می‌کند. این ماده که توسط محققان دانشگاه ایلینوی (University of Illinois) آمریکا ساخته شده است، برای آزمایش به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاده شد.

دباشیش داس (Debashish Das)، دانشمند دانشگاه ایلینوی، می‌گوید: «موادی که ما استفاده می‌کنیم، نانوکامپوزیت‌های جدیدی مبتنی‌بر ماتریس حرارتی پی‌دی‌سیکلوپنتادی‌ان (pDCPD) مخلوط با اجزای خود ترمیم‌شونده هستند و در مقایسه با پلیمر‌های گرماسنج رایج که برای ترمیم درون اتوکلاو (Autoclave) چندین روز زمان می‌برند، می‌توانند در عرض چند دقیقه تا چند ساعت ترمیم شوند.»

به‌گفته دباشیش داس، نمونه‌های اولیه این مواد که قابل استفاده برای روش‌های تولید مواد افزودنی با قابلیت ساخت سریع یا تعمیر قطعات در فضا هستند، در سه جهت مختلف در ایستگاه فضایی بین‌المللی نصب می‌شوند، زیرا هر طرف ایستگاه در معرض شرایطی متفاوت قرار دارد. البته به‌دلیل هزینه بالای انجام آزمایش‌ها در فضا، هر نمونه باید به‌اندازه پاک‌کن بالای یک مداد باشد.

در مجموع، ۲۷ نمونه روی سه صفحه ثابت شدند که هر کدام یک اینچ مربع بودند و پنجره‌ای روی هر نمونه، قرارگیری آن در معرض محیط فضا را امکان‌پذیر می‌کرد. همچنین محققان از امکانات خود در آزمایشگاه تالبوت (Talbot) دانشگاه ایلینوی برای بررسی جرم فرار این نمونه‌ها در فضا استفاده کردند. نمونه‌ها برای شبیه‌سازی شرایط فضا در خلا بالا، در دمای ۱۷۶ درجه فارنهایت به‌مدت ۲۴ ساعت پخته شدند و ازدست‌‌دادن جرم همه نمونه‌ها در حد قابل قبول بوده است.

منبع snn
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=56232
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها