رصد ۱۵ ستاره متغیر جدید در یک کهکشان

اخترشناسان با کمک رصدخانه جمنای (Gemini) واقع در آمریکا موفق به کشف ۱۵ ستاره متغیر در کهکشان NGC 247 شدند که می‌تواند اطلاعات مهمی درباره تکامل ستاره‌ها در اختیار دانشمندان قرار داده و به درک بهتر مقیاس فاصله جهان کمک کند. دانشمندان رصدخانه اخترفیزیک دومینیون (Dominion Astrophysical Observatory) کانادا باتوجه‌به اینکه تاکنون محتوای ستاره‌های متغیر کهکشان NGC 247 به‌طور کامل درک نشده است، تصمیم به بررسی این موضوع گرفتند.

محققان برای این کار از طیف‌نگار چند جرمی رصدخانه جمنای استفاده کرده و سپس به تجزیه‌وتحلیل تصاویر بایگانی‌شده توسط دیگر ابزار پرداختند. آن‌ها پس از بررسی در مجموع ۱۵ ستاره متغیر شناسایی کردند که این ستاره‌ها شامل ۳ متغیر دلتا قیفاووسی (Delta Cephei)، ۴ متغیر نیمه‌منظم، ۵ متغیر با روشنایی ذاتی قابل مشاهده قرمز و ۳ ستاره متغیر آبی کم‌رنگ بودند. درباره ستاره قطبی و جهت یابی با آن چه می‌دانید؟ کلیک کنید و مقاله ما را در این باره بخوانید.

همچنین ستاره‌های متغیر دلتا قیفاووسی تازه کشف‌شده، دارای دوره زیر ۲۵ روز هستند و بین قدر مطلق و دوره تناوب نور این گروه ستاره‌ها رابطه مشخصی وجود دارد؛ ازاین‌رو می‌توان به‌راحتی از طریق داشتن تناوب قدر ظاهری به قدر مطلق آن رسید و از طریق مقایسه، فاصله این ستارها را به‌دست آورد. این کار روشی معمول در اندازه‌گیری فاصله بین کهکشانی است.

ستاره‌شناسان خاطرنشان کردند به‌طور کلی بسیاری از ستاره‌های متغیر دلتا قیفاووسی با دوره‌های بین ۲۰ تا ۳۰ روز در قرص این کهکشان دیده می‌شوند که برای کشف دقیق ماهیت آن‌ها انجام مطالعات طیف‌سنجی و نورسنجی بیشتری مورد نیاز است. کهکشان NGC 247 در فاصله ۱۱.۱ میلیون سال نوری از زمین قرار دارد و یک کهکشان مارپیچی میانی با قطر حدود ۷۰ هزار سال نوری است.