ماموریت قمری راکت لب برای ناسا

0 71

شرکت آمریکایی راکت لب (Rocket Lab) اعلام کرد اولین ماموریت قمری خود به‌نام کِپستون (CAPSTONE) را در سه ماهه چهارم ۲۰۲۱ از مقر فضایی خود در نیوزلند به فضا پرتاب خواهد کرد. طی این عملیات ماهواره کیپ‌استون در قالب برنامه فضایی آرتمیس (Artemis) ناسا به مدار ماه فرستاده می‌شود و هدف از آن آزمایش روش‌های ناوبری به کمک ماه و یافتن مدار بیضوی مناسب برای ایستگاه قمری گیت‌وی (Lunar Gateway) عنوان شده است.

کپستون به‌عنوان رهیاب برای ایستگاه گیت‌وی به‌کار گرفته می‌شود. این تاسواره چندین آزمایش‌ ناوبری را انجام خواهد داد و ضمن انجام مانورهای مختلف در مدار بیضوی اطراف ماه قرار می‌گیرد؛ مداری که پذیرای ایستگاه گیت‌وی خواهد بود. چنانچه این ماموریت موفقیت‌آمیز باشد، ناسا می‌تواند برنامه ایستگاه قمری گیت‌وی (Lunar Gateway) را به‌شکل ایمن پیاده‌سازی کند و ماموریت‌ آرتمیس را در پیش بگیرد.

پلتفرم فوتون

راکت لب با استفاده از ماهواره‌بر الکترون (Electron) ماهواره را به فضا پرتاب می‌کند، اما این نخستین باری خواهد بود که از پلتفرم فوتون (Photon) برای استقرار ماهواره در مسیر حرکت به‌سمت ماه استفاده خواهد شد. پلتفرم ماهواره‌ای ۵۰ کیلوگرمی فوتون برای پشتیبانی از ماموریت‌های مختلف، از ماموریت‌ها به مدار پایین زمین گرفته تا ماموریت‌ها به فضای بین‌سیاره‌ای طراحی شده است. این پلتفرم، از ماموریت ماهواره‌های کوچک تا ۱۷۰ کیلوگرم و از مرحله پرتاب تا حداکثر ۵ سال بعد در مدار پشتیبانی می‌کند.

فوتون ماهواره را قادر می‌سازد تا به مدار قمری رسیده و در ارتفاعی کم نسبت به سطح ماه پرواز کند. پلتفرم مذکور در حقیقت روی الکترون سوار شده و به‌عنوان بخشی از خدمتی ارائه می‌گردد که شامل پرتاب این حامل فضایی و کنترل عملیات‌های آن می‌شود. فوتون به ماهواره‌های کوچک در استقرار سریع‌تر در مدار و قرارگیری در موقعیت مناسب‌تر به‌منظور تصویربرداری از زمین کمک می‌کند.

ماهواره‌بر الکترون

الکترون یک ماهواره‌بر دو مرحله‌ای است که قابلیت سه‌ مرحله‌ای شدن را نیز دارد. مراحل اول و دوم آن به‌ترتیب ۱۲.۱ و ۲.۴ متر طول داشته و قطر هر دوی آن‌ها ۱.۲ متر است. این ماهواره‌بر با وزن ۱۲۵۰۰ کیلوگرم قادر به حمل ۱۵۰ تا ۲۲۵ کیلوگرم محموله به ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری سطح زمین است. ماهواره‌بر یادشده که هر بار پرتاب آن هزینه‌ای در حدود ۷.۵ میلیون دلار دربردارد، از اکسیژن مایع و RP-1 به‌عنوان سوخت بهره می‌برد. RP-1 نوع خاصی از نفت سفید بوده که برای استفاده در موتورهای حامل‌های فضایی مناسب است. اولین پرواز الکترون که ۱۷ متر طول دارد، در مه۲۰۱۷ صورت پذیرفت.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=56048
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها