کشف سیاره‌های فراخورشیدی جوان به کمک تلسکوپ فضایی ناسا

0 39

گروهی از ستاره‌شناسان بین‌المللی به‌کمک داده‌های تلسکوپ فضایی تس (TESS) ناسا، چهار سیاره فراخورشیدی را کشف کردند که به دور یک جفت ستاره نسبتا جوان به‌نام‌های TOI 2076 و TOI 1807 می‌گردند و ممکن است اطلاعاتی درباره مرحله تکامل سیاره‌ای در اختیار منجمان قرار دهند. به‌گفته کریستینا هجز (Christina Hedges)، ستاره‌شناس ناسا، سیاره‌ها در هر دو سامانه در مرحله تحول یا جوانی چرخه زندگی خود قرار دارند؛ آن‌ها تازه متولد نشده‌اند، اما در جای خود نیز مستقر نیستند.

ستاره‌های TOI 2076 و TOI 1807 در فاصله‌ای بیش از ۱۳۰ سال نوری از زمین و ۳۰ سال نوری از یکدیگر و به‌ترتیب در صورت‌های فلکی شمالی عوا (Boötes) و تازی‌ها (Canes Venatici) قرار دارند. همچنین دانشمندان در سال ۲۰۱۷ با استفاده از داده‌های تلسکوپ فضایی گایا (Gaia) آژانس فضایی اروپا (ESA) نشان دادند که این دو ستاره در فضا در یک جهت حرکت می‌کنند.

بنابر تصور ستاره‌شناسان این ستاره‌ها برای آنکه به دور یکدیگر بگردند بسیار از هم دورند، اما حرکت مشترک آن‌ها نشان می‌دهد با هم مرتبط‌ هستند و هر دو از یک ابر گاز متولد شده‌اند. اخترفیزیکدانان نیز گمان می‌کنند این ستاره‌ها درحال‌حاضر نسبت به زمانی که به سن خورشید برسند، شاید ۱۰ برابر بیشتر نور فرابنفش تولید کنند و ازآنجایی‌که ممکن است خورشید نیز در سن مشابه به‌همین اندازه فعال بوده باشد، این دو سامانه می‌توانند دریچه‌‌ای به‌سمت درک شرایط اولیه منظومه شمسی به روی دانشمندان بگشایند.

منبع instagram
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=55964
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها