شکوه ماه از منظر فضاپیمای آژانس فضایی اروپا

ناسا تصویری از ماه منتشر کرده که در سال ۱۹۹۲ به‌وسیله فضاپیمای گالیلئو (Galileo) آژانس فضایی اروپا (ESA) به‌ثبت رسیده است. تصویر مذکور از مجموعه‌ای مشتمل‌بر ۵۳ عکس تشکیل شده است و به دانشمندان کمک می‌کند تا تغییرات رخ‌داده در بخش‌هایی از نیم‌کره شمالی ماه را مشاهده کنند.

در سمت چپ این تصویر که به رنگ آبی تیره است، دریاوار آسایش (Mare Tranquillitatis) قرار دارد که فضاپیمای آپولو-۱۱ در آن ناحیه فرود آمد و از نظر تیتانیوم نسبت به نواحی بالای آن غنی‌تر است. در تصویر مذکور خاک‌های نازک غنی از مواد معدنی مرتبط با برخورد شهاب‌سنگ‌ها یا سیارک‌ها نیز با رنگ‌های آبی روشن نمایان بوده و جوان‌ترین دهانه‌ها هم با پرتوهای آبی رنگ دیده می‌شوند. همچنین در تصویر یادشده سایه‌های آبی و نارنجی رنگ، جریان گدازه‎‌های آتشفشانی باستانی را نشان می‌دهند.

تصویری خیالی از گالیلئو در حال نزدیک شدن به قمر آیو (Io) سیاره مشتری

فضاپیمای گالیلئو در سال ۱۹۸۹ با هدف مطالعه سیاره مشتری و قمرهایش به فضا پرتاب شد و پس از رسیدن به مشتری عکس‌های فراوانی برای دانشمندان به زمین ارسال کرد. این فضاپیما پس از ۱۴ سال و ۳۴ بار گردش به دور سیاره مذکور به‌دلیل اتمام سوخت و اینکه دیگر قادر نبود مسیرش را حفظ کند، به‌سوی سیاره مشتری هدایت شد و با برخورد با جو مشتری آتش گرفت و منهدم شد.