رصد لحظات ابتدایی یک ابرنواختر برای اولین بار

ستاره‌شناسان طی مطالعه‌ای با استفاده از داده‌های تلسکوپ فضایی کپلر (Kepler) که در سال ۲۰۱۷ جمع‌آوری شده بود، موفق به ثبت اولین لحظات پس از رخ دادن یک ابرنواختر با جزئیات بالا شدند که می‌تواند به درک بهتر آنچه هنگام مرگ ستاره‌ها رخ می‌دهد، کمک کند. بر اساس تحقیقات ستاره منفجرشده یک ابر غول زرد بوده و ۱۰۰ برابر از خورشید بزرگتر است. به‌گفته پاتریک آرمسترانگ (Patrick Armstrong)، محقق دانشگاه ملی استرالیا (Australian National University) و نویسنده اصلی این مطالعه، این ابرنواختر SN2017jgh نام داشته و بیش از یک میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارد.

پیش‌از‌این هیچ‌گاه اولین مرحله انفجار یک ابرنواختر رصد نشده بود، زیرا برای مشاهده چنین لحظه‌ای در زمان و مکان مناسب باید آسمان را مشاهده کرد. آرمسترانگ ادامه می‌دهد: «ما برای این کار نور ابرنواختر را تبدیل به مجموعی از طیف‌های نوری مشابه رنگین‌کمان نموده و سپس میزان فراوانی رنگ‌های مختلف را برای به‌دست آوردن اطلاعاتی از ترکیبات و عناصر آن بررسی کردیم.»

تلسکوپ فضایی کپلر

تلسکوپ فضایی کپلر در سال ۲۰۰۹ از پایگاه فضایی کیپ کاناورال (Cape Canaveral Air Force Station) در فلوریدا به فضا پرتاب‌ شد و تاکنون موفق بیش از ۵۳۰ هزار ستاره را رصد کرده که از‌این‌میان بالغ‌بر ۲۶۰۰ مورد آن تایید شده است. این تلسکوپ درحالی‌که در یک مدار ایمن در فاصله ۱۵۱ میلیون کیلومتری زمین به حرکت خود ادامه می‌داد، به‌دلیل به پایان رسیدن نیروی محرکه خود که باقی‌ماندن تلسکوپ در مسیر مناسب را ناممکن می‌کرد، در سال ۲۰۱۸ به فعالیت خود خاتمه داد.