رصد ستاره‌ای بسیار سریع در حال عبور از راه شیری

دانشمندان یکی از سریع‌ترین ستاره‌های در حال گذر از کهکشان راه‌ شیری را شناسایی کردند که مطالعه آن می‌تواند به توضیح ابرنواخترها کمک کند. محققان دانشگاه بوستون (Boston University) آمریکا قطعه‌‌ای از یک ستاره موسوم به LP 40-365 را کشف کردند که با سرعتی زیاد و بیش از ۳ میلیون کیلومتر بر ساعت از کهکشان راه‌ شیری در حال عبور است.

چرخش کامل این قطعه که ۸.۹ ساعت طول می‌کشد برای بقایای یک ابرنواختر، آرام و غیرمعمول است. بنابراین پژوهشگران تشخیص دادند تغییرات مکرر و سریع در میزان درخشش این قطعه احتمالا به‌دلیل چرخش سطحی آن باشد. گفتنی است همه ستاره‌ها می‌چرخند، اما این روند برای هر قطعه ستاره‌ای که از انفجار شدیدی مانند این جان سالم به در ببرد، تسریع می‌شود.

ریشه‌های احتمالی LP 40-365

مشاهدات دانشمندان همچنین سرنخ‌هایی در مورد ریشه‌های احتمالی این قطعه ستاره‌ای ارائه کرد. LP 40-365 احتمالا بخشی از یک کوتوله سفید بوده که از جرم یک شریک در منظومه‌ای دوگانه تغذیه می‌کرده است و درحالی‌که این دو ستاره به‌سرعت و بسیار نزدیک به یکدیگر می‌چرخیدند، احتمالا هر دوی آن‌ها هنگامی که ستاره LP 40-365 منفجر شده، به بیرون پرتاب شده‌اند.

درنهایت ترکیب این قطعه ستاره‌ای می‌تواند به بینش علمی محققان بیافزاید. ستارگان دست‌نخورده معمولا از هیدروژن و هلیوم ساخته شده‌اند، اما این قطعه بیشتر از فلز تشکیل شده و فعل‌وانفعالات ابرنواختر باعث ایجاد عناصر پیچیده‌تری در آن شده است. قطعه مذکور تصویر کاملی از نحوه رفتار ابرنواخترها و یک فرصت نادر برای مطالعه این پدیده ارائه می‌دهد.

ابرنواختر

پرجرم‌ترین ستاره‌های گیتی، زندگی خود را با انفجاری عظیم به‌نام ابرنواختر (Supernova) به پایان می‌برند. ابرنواختر زمانی رخ می‌دهد که یک ستاره در حال مرگ شروع به خاموش شدن می‌کند؛ آنگاه به‌طور ناگهانی منفجر شده و مقدار بسیار زیادی نور تولید می‌کند. طی این انفجار، ستاره مادر خود را به‌سوی فضا پرتاب می‌کند که ممکن است درخشندگی آن به‌مدت چند روز از کل یک کهکشان هم بیشتر باشد.

منظومه دوگانه

منظومه دوگانه (Binary System) منظومه‌ای از دو جرم آسمانی است و به‌اندازه‌ای به‌یکدیگر نزدیک هستند که برهمکنش گرانشی آن‌ها باعث می‌شود پیرامون یک گرانیگاه (مرکز ثقل) مشترک بگردند. در تعریف دقیق‌تر، منظومه دوگانه این گرانیگاه باید بیرون از هر دو جرم قرار داشته باشد تا در قالب منظومه سیاره-قمر یا منظومه سیاره‌ای دسته‌بندی نشود.