چین دو ماهواره ارتباطاتی را برای آلمان به فضا پرتاب کرد

0 73

چین به‌وسیله ماهواره‌بر لانگ مارچ-۶ (Long March-6) دو ماهواره ارتباطاتی را برای شرکت آلمانی کلو کانکت (KLEO Connect GmbH) به فضا پرتاب کرد. این عملیات روز چهارشنبه ۴اوت (۱۳مرداد) ساعت ۱۱:۰۱ به‌وقت گرینویچ از پایگاه فضایی تائیوان (Taiyuan) در شمال چین انجام شد و طی آن ماهواره‌های کا‌ال-بتا آ و بی (KL-Beta A & B) در مدار لئو قرار گرفتند. ماهواره‌های مذکور را شرکت چینی سی‌ای‌اس میکرواسپیس (CAS Microspace) به‌منظور ایجاد سامانه‌ای برای ارائه خدمات چندرسانه‌ای (مالتی مدیا) توسط شرکت آلمانی ساخته است. کلو کانکت در نهایت قصد دارد یک منظومه ماهواره‌ای برای ارائه چنین خدماتی به سراسر جهان ایجاد کند.

کا‌ال-بتا آ و بی با هدف آزمایش فناوری‌های جدید مرتبط با جلوگیری از ایجاد تداخل در ارتباطات بین فرکانسی با ماهواره‌های مدار ژئو در باند Ka به فضا فرستاده شده‌اند که از آن‌ها به‌منظور برقراری ارتباطات سیار روی زمین استفاده خواهد شد. از اهداف دیگر این ماهواره‌ها ارزیابی عملکرد قطعات الکترونیکی در مدار برای دستیابی به طول عمر بالاتر و کاهش هزینه‌ها عنوان شده است. این ماهواره‌ها نسخه پیشرفته‌تر ماهواره‌های کا‌ال-آلفا آ و بی (KL-Alpha A & B) به‌شمار می‌روند؛ ماهواره‌هایی که در سال ۲۰۱۹ با اهدافی مشابه به مدار زمین تزریق شدند. دو ماهواره کا‌ال-آلفا آ و بی به‌ترتیب ۷۰ و ۹۰ کیلوگرم وزن دارند.

ماهواره آلمان

نمای ماهواره‌های کاال-آلفا

لانگ مارچ-۶ که در این ماموریت از آن استفاده شد، یک ماهواره‌بر سه مرحله‌ای سوخت مایع بوده که با وزنی معادل ۱۰۳ تن، ۲۷ متر طول دارد. همچنین قطر مرحله اول آن ۳.۳۵ متر و قطر مراحل دوم و سوم آن ۲.۲۵ متر است. لانگ مارچ-۶ را آکادمی فناوری پروازهای فضایی شانگهای (Shanghai Academy of Spaceflight Technology) چین ساخته و قادر به انتقال ۱۰۸۰ کیلوگرم محموله به مدار خورشیدآهنگ است. این ماهواره‌بر از دی متیل هیدرازین نامتقارن (UDMH) و دی‌نیتروژن تتراکسید به‌عنوان سوخت بهره می‌برد. اولین ماموریت لانگ مارچ-۶ در سال ۲۰۱۵ صورت پذیرفته و با احتساب این عملیات تاکنون ۷ بار به فضا پرتاب شده است که همه آن‌ها موفق بوده‌اند.

منبع rocketlaunch space.skyrocket space.skyrocket asaspaceflight wikipedia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=55658
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها