پرتاب ماهواره معدن‌یاب به فضا

ماهواره آزمایشی شرکت آمریکایی پلنتاری‌ریسورس (Planetary Resources) برای پیدا کردن معدن در فضا، یازدهم دی‌ماه به‌وسیله ماهواره‌بر هندی پی.اس.ال.وی (PSLV) به فضا پرتاب شد. ماهواره آرکاید۶ (Arkyd 6) پس از طی آزمون‌های زمینی، با همکاری ایسرو (ISRO) به فضا ارسال گشت.

معدنکاری فضایی و استفاده از منابع موجود در شهاب‌سنگ‌ها، اقمار و سیاره‌ها بحثی است که در سال‌های اخیر مطرح‌شده و درآمدهای هنگفت آن شرکت‌های مختلفی را در سرتاسر جهان به فعالیت در این زمینه ترغیب کرده است. یکی از این شرکت‌ها، شرکت آمریکایی پلنتاری‌ریسورس می‌باشد که از سال ۲۰۱۲ درزمینه‌ی معدنکاری شهاب‌سنگ‌ها فعالیت می‌کند و چندی پیش با شرکت در نمایشگاه فضایی پاریس ۲۰۱۷ دستاورد جدید خود یعنی آرکاید۶ را به نمایش گذاشته بود.

آرکاید۶ یک نانو ماهواره است که درواقع نقش اثبات فناوری را برای محصول بعدی این شرکت بانام تلسکوپ فضایی Arkyd-100 دارد. آرکاید۶ حدوداً ۱۰۰کیلوگرم وزن دارد و برای تأمین انرژی خود از باتری و سلول‌های خورشیدی استفاده می‌کند. در این نانو ماهواره از فنّاوری‌هایی همچون سامانه‌ی تصویربرداری مادون‌قرمز برای ارزیابی منابع موجود در شهاب‌سنگ‌ها استفاده‌شده که آن را قادر به تشخیص تغییرات دمایی و وجود آب و مواد معدنی در شهاب‌سنگ می‌کند.

منبع space.com