اولین ماهواره کاملا قابل تنظیم مجدد در مدار زمین قرار گرفت

0 219

شرکت اروپایی آریان اسپیس (Arianespace) دو ماهواره ارتباطاتی، یکی متعلق به شرکت اروپایی یوتلست (Eutelsat) و دیگری متعلق به برزیل را به‌وسیله ماهواره‌بر آریان-۵ (Ariane-5) به فضا پرتاب کرد. این عملیات روز جمعه ۳۰ژوئیه (۸مرداد) ساعت ۲۱:۰۰ به‌وقت گرینویچ از پایگاه فضایی گویان (Guiana) فرانسه واقع در آمریکای جنوبی انجام شد و طی آن ماهواره یوتلست کوانتوم (Eutelsat Quantum) شرکت یوتلست و ماهواره استار وان دی‌۲ (Star One D2) شرکت برزیلی استار وان (Star One) در مدار ژئو قرار گرفتند. ماهواره یوتلست کوانتوم تحت پروژه‌ای مشترک میان آژانس فضایی اروپا (ESA)، شرکت اروپایی ایرباس دیفنس اند اسپیس (Airbus Defence and Space) و یوتلست ساخته شده و اولین ماهواره کاملا قابل تنظیم مجدد است؛ بدین معنا که کاربران را قادر می‌سازد تا عملکرد و انعطاف‌پذیری مورد نیاز خود را از نظر پوشش، پهنای باند، نیرو و فرکانس درخواست کنند‌.

این ماهواره دارای ترانسپاندرهایی در باند Ku بوده و قرار است به آزمایش فناوری‌های مربوطه جهت استقرار ماهواره‌های بیشتر از این نوع بپردازد. یوتلست کوانتوم با وزنی معادل ۳۵۰۰ کیلوگرم و عمر طراحی ۱۵ سال، از باس ماهواره‌ای GMP-TL بهره می‌برد. ماهواره مذکور در درجه اول برای انتقال داده و ارتباطات امن استفاده می‌شود و قادر به ایجاد امکان تبادل اطلاعات به‌صورت تقریبا در لحظه برای مسافران کشتی‌ها و هواپیماهای در حال حرکت است. این ماهواره همچنین پوشش گسترده‌ای را برای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا فراهم می‌آورد.

نمای ماهواره یوتلست کوانتوم

دیگر ماهواره این ماموریت یعنی استار وان دی۲ را شرکت آمریکایی مکسار (Maxar Technologies) ساخته است و هفتمین ماهواره از ناوگان ماهواره‌های استار وان به‌شمار می‌رود. ماهواره یادشده مجهز به محموله‌هایی است که در باندهای Ku، Ka، C و X فعالیت می‌کنند و پهنای باند با سرعت بالا، پخش تلویزیونی و خدمات مخابراتی را در سراسر آمریکای جنوبی، مکزیک، آمریکای مرکزی و مناطق اقیانوس اطلس ارائه می‌دهد. استار وان دی۲ دارای عمر طراحی ۱۵ سال و وزن ۶۲۰۰ کیلوگرم بوده و باس ماهواره‌ای SSL-1300 در آن به‌کار رفته است.

ماهواره برزیل

نمای ماهواره استار وان دی۲

آریان-۵ که در این ماموریت از آن استفاده شد، یک ماهواره‌بر سوخت مایع دو مرحله‌ای با طول کلی ۴۶ تا ۵۲ متر بوده و قطر هر دو مرحله آن ۵.۴ متر است. این ماهواره‌بر ۷۷۷ تن وزن داشته و می‌تواند ۱۶ تن محموله به مدار لئو منتقل کند. آریان-۵ با احتساب این ماموریت تاکنون ۱۱۰ بار به فضا پرتاب شده که ۵ مورد آن ناموفق بوده است. اولین ماموریت ماهواره‌بر یادشده در سال ۱۹۹۶ انجام شد و هزینه هر بار پرتاب آن بین ۱۳۹ تا ۱۸۵ میلیون یورو تخمین زده می‌شود.

منبع rocketlaunch everydayastronaut space.skyrocket space.skyrocket wikipedia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=55300
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها