راکت لب ماهواره نیروی فضایی آمریکا را به مدار زمین فرستاد

0 84

شرکت آمریکایی راکت لب (Rocket Lab) یک ماهواره تحقیق و توسعه را توسط ماهواره‌بر الکترون (Electron) برای نیروی فضایی ایالات متحده (U.S. Space Force) به فضا پرتاب کرد. این عملیات روز ۲۹ژوئیه (۷مرداد) ساعت ۰۶:۰۰ به‌وقت گرینویچ از پایگاه فضایی این شرکت در کشور نیوزلند انجام شد و طی آن ماهواره گان‌اسموک-جی (Gunsmoke-J) در مدار لئو قرار گرفت. ماهواره مذکور پیش‌تر طی پرتاب ناموفق الکترون از بین رفته بود و اکنون راکت لب آن را به‌عنوان تنها محموله این عملیات، با موفقیت به مدار زمین منتقل کرد.

پیش‌از‌این و طی سال جاری میلادی، سه ماهواره گان‌اسموک-جی دیگر نیز به فضا پرتاب شده بودند؛ ماهوار‌ه‌هایی که هدف از آن‌ها آزمایش فناوری‌های پیشرفته مرتبط با جمع‌آوری اطلاعات به‌منظور پشتیبانی مستقیم از عملیات‌های ارتش در میدان نبرد است.

ماهواره آمریکا

نمای ماهواره‌های گان‌اسموک-جی

ماهواره‌های گان‌اسموک-جی با ابعاد 3U، دارای عمر طراحی ۳ تا ۵ سال هستند. این ماهواره‌ها را آزمایشگاه ملی لوس آلاموس (Los Alamos National Laboratory) آمریکا ساخته است و از تجهیزات الکترونیکی نوینی استفاده می‌کنند تا بتوانند با استفاده از منابع اطلاعاتی اختصاصی، داده‌های مورد نیاز را به‌طور مداوم برای نیروهای ارتش فراهم آورند. از محموله‌ ماهواره‌های مذکور به‌دلیل محرمانه بودن ماموریتشان اطلاعات چندانی منتشر نشده است.

الکترون یک ماهواره‌بر دو مرحله‌ای است که قابلیت سه‌ مرحله‌ای شدن را نیز دارد. مراحل اول و دوم آن به‌ترتیب ۱۲.۱ و ۲.۴ متر طول داشته و قطر هر دوی آن‌ها ۱.۲ متر است. این ماهواره‌بر با وزن ۱۲۵۰۰ کیلوگرم قادر به حمل ۱۵۰ تا ۲۲۵ کیلوگرم محموله به ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری سطح زمین است. الکترون اولین بار در مه۲۰۱۷ به فضا پرتاب شد و با احتساب این ماموریت تاکنون ۲۱ عملیات پرتاب داشته است که ۳ مورد از آن‌ها ناموفق بوده‌اند. ماهواره‌بر یادشده که هر بار پرتاب آن هزینه‌ای در حدود ۷.۵ میلیون دلار دربردارد، از اکسیژن مایع و RP-1 به‌عنوان سوخت بهره می‌برد. RP-1 نوع خاصی از نفت سفید بوده که برای استفاده در موتورهای حامل‌های فضایی مناسب است.

منبع rocketlaunch space.skyrocket everydayastronaut wikipedia spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=55273
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها