بالن‌ استراتوسفری سنجشی-مخابراتی/داده‌نما

0 808

سال ۲۰۱۷ شرکت ورلد ویو (World View) یک وسیله جدید برای تحقیقات علمی به نام استراتولایت (stratollite) معرفی کرد. وسیله‌ای برای سفر به استراتوسفر بدون سرنشین طراحی‌شده است و مجهز به حس‌گرها، دوربین‌ها و انواع دیگر ابزارها می‌باشد. استراتولایت تا حدودی شبیه یک ماهواره است که در لبه فضا قرار گرفته، به دور زمین نمی‌چرخد و برای رفتن به مقصد نیاز به راکت ندارد، این وسیله می‌تواند برای ماه‌ها تا سال‌ها در یک منطقه معلق بماند. برای حفظ موقعیت، استراتولایت بادهای سمتی را مهار خواهد کرد. با استفاده از داده‌های باد از سرویس‌های آب و هوایی ملی و همچنین با استفاده از فنّاوری پالس لیزری استراتولایت، این وسیله می‌تواند الگوی حرکت بادها در ارتفاعات را دریابد و سپس بر این اساس ارتفاعش را تغییر دهد. با این ترفند، استراتولایت می‌تواند با بادها در استراتوسفر حرکت کند و این حقیقت که بادها در همه جهات درحرکت‌اند برای ما سودمند است. این فن حرکت در استراتوسفر باعث می‌شود استراتولایت بتواند منطقه‌ای مشخص را پوشش دهد.

این وسیله می‌تواند در برخی کاربردهای ارتباطاتی و سنجش از دوری استفاده شود. سنجش از دور، فرآیند بررسی زمین به‌منظور تشخیص اجرام و اندازه‌گیری تغییرات سطح می‌باشد. به‌خصوص شرکت ورلد ویو می‌تواند از استراتولیت برای تحقیقات آب و هوایی و حوادث استفاده کند. به‌عنوان‌مثال این وسیله می‌تواند با حمل حس‌گرها اخطار زودهنگامی از تشکیل گردباد در یک منطقه را به ما بدهد. اگر شما یک استراتولایت و رادار را به یک منطقه بفرستید و از زمین آن را کنترل کنید، خواهید توانست اطلاعات صحیحی از بادهای زمینی بگیرید. و شما می‌توانید ساعت‌ها قبل این اخطار را بدهید که افراد بتوانند قبل از آمدن گرد بار به منطقه، مکان را تخلیه کنند.+

ورد ویو تاکنون شرکت ۵۰ پرواز استراتولایت تجاری را امتحان کرده است. اعلب این ارسال‌ها، تنها چند ساعت به طول می‌انجامد اما ورلد ویو قصد دارد در سال آینده مدت زمان این ماموریت‌ها را افزایش دهد.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5509
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها