سرمایه‌گذاری ناسا برای پیداکردن حیات فرا زمینی؛ ارسال هلیکوپتر‌ فضاپیما

0 1,509

اخیراً ناسا روی ماموریت‌های هلیکوپتری برای پیدا کردن حیات فرا زمینی در تیتان (بزرگترین قمر سیاره‌ی زحل) سرمایه گذاری کرده است. آژانس فضایی آمریکا این هفته اعلام نمود که پروژه‌ی یاد شده (که به نام «سنجاقک» نیز مشهور است) یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ناسا جهت پیداکردن حیات فرا زمینی بوده و قرار است در سال ۲۰۲۰ اجرایی شود.

تیتان، بزرگترین قمر زحل در واقع تنها امید ناسا برای پیداکردن حیات فرا زمینی در منظومه‌ی شمسی است چرا که بعد از زمین تنها سیاره‌ای است که در آن دریاچه و اقیانوس مایع وجود دارد، اگرچه این اقیانوس‌ها بیشتر از متان تشکیل شده‌اند تا آب.

به گفته‌ی کارشناسان، این قمر بوسیله‌ی مواد آلی غنی پوشیده شده است که در حال فعال و انفعالات شیمیامی هستند. شرایط این مواد به اوایل شکل‌گیری حیات در زمین شباهت زیادی دارد. از این رو ناسا معتقد است تحقیقات ‌در این سیاره‌ می‌تواند به پیداکردن حیات غیرزمینی بیانجامد.

اوایل امسال اخترشناسان مولکولی را در جو تیتان کشف کردند که نقش تعیین‌کننده‌ای در تشکیل سلول‌ها ایفا می‌کند و بنابراین، نتیجه گرفتند شاید حیات به شکل ابتدایی در دمای منفی ۲۹۰ درجه‌‌ای این قمر وجود داشته باشد.

براساس همین اکتشافات، دانشمندان ناسا قصد دارند که یک هلیکوپتر شبه پهپادی که به چند روتور مجهز است به سطح تیتان بفرستند تا بتوانند از مکان‌های مختلف این قمر نمونه‌برداری کنند.

البته این دومین باری خواهد بود که ناسا کاوشگری به سطح تیتان می‌فرستد. سال ۲۰۰۴ فضاپیمای تحقیقاتی «کاسینی» پیش از آنکه موفق شود دقیق‌ترین عکس‌های موجود از سطح سیاره زحل را به ثبت برساند، کاوشگر «هویگنس» را برای فرود روی بزرگترین قمر زحل یعنی تایتان پرتاب کرد. این‌طور که در جزئیات پروژه «سنجاقک» مشخص شده است، قرار است ماهواره‌بری حاوی کاوشگر در سال ۲۰۲۵ از زمین  پرتاب شده تا هلیکوپتر یاد شده بتواند در سال ۲۰۳۴ بر سطح تیتان به کاوش بپردازد شاید این اتفاق به پیداکردن حیات فرا زمینی بیانجامد.