دومین ستاره شناس زن آکادمی علوم آمریکا درگذشت

0 615

ورا رابین، ستاره‌شناس پیشگام آمریکایی که در کشف شواهد قوی از ماده تاریک کمک کرده بود، در سن 88 سالگی درگذشت.

این دانشمند اهل فیلادلفیا در اواخر عمر خود با بیماری زوال عقل دست‌وپنجه نرم می‌کرد و آلان رابین، پسر وی در گفتگو با آسوشتدپرس، دلیل مرگ مادرش را طبیعی اعلام کرد.رابین دریافته بود که کهکشان‌ها به شیوه پیش‌بینی شده قبلی دور خود نمی‌چرخند و این کشف به شواهد وجود ماده تاریک افزود.

این ماده اسرارآمیز که تاکنون بطور مستقیم مشاهده نشده، 27 درصد جهان را در بر می‌گیرد. این در حالیست که تنها پنج درصد جهان از ماده عادی تشکیل شده است. دانشمندان اکنون بهتر می‌دانند که چه چیزی ماده تاریک نیست تا اینکه درکی از چیستی آن داشته باشند.

دستاوردهای علمی رابین افتخارات زیادی را نصیب وی کرد. از جمله او به عنوان دومین ستاره‌شناس زن در آکادمی ملی علوم انتخاب شد. رابین همچنین مدال ملی علوم را در سال 1993 برای طرح‌های تحقیقاتی پیشگامانه‌اش در کیهان‌شناسی رصدی از بیل کلینتون، رئیس‌جمهور وقت آمریکا دریافت کرده بود.

علاقه رابین به نجوم از جوانی آغاز شد و با دخالت پدرش، فیلیپ کوپر که یک مهندس برق بود و در ساخت یک تلسکوپ به وی کمک کرده، او را به جلسات ستاره‌شناسان آماتور می‌برد، علاقه خود را گسترش داد.

این دانشمند پیشگام تنها ستاره‌شناس ارشدی بود که از کالج واسار در سال 1948 فارق‌التحصیل شد. وی در زمان ثبت‌نام در دانشگاه پرینستون دریافت که زنان اجازه ندارند در برنامه تحصیلات تکمیلی نجوم این دانشگاه شرکت کنند از این رو مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه کرنل گرفت. رابین همچنین دکترای خود را از دانشگاه جورج‌تاون دریافت کرد و چندین سال به عنوان هیات علمی آنجا فعالیت کرد. وی سپس در موسسه تحقیقاتی کارنگی در واشنگتن مشغول به کار شد.ورا رابین در طول دوران کاری خود بیش از 200 کهکشان را بررسی کرده بود.

وی علاوه بر دستاوردهای علمی خود، گنجینه‌ای خانوادگی نیز برجا گذاشته است. هر چهار فرزند رابین در حوزه تحقیقات وارد شده‌اند و دختر بزرگش، جودیت یانگ به کشف توزیع متناسب نور و گاز در کهکشانها کمک کرده است.

منبع ایسنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=537
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها