ابرماه امشب/فیلم

0 834

ابرماه یا ماه‌برافروختگی و یا سوپرمون (supermoon) به حالتی از ماه گفته می‌شود که در درخشانترین و بزرگترین حالت خود دیده می‌شود.

اگر از رصدگران دائمی ماه به شمار می‌‌آیید و هموراه آن را تحت نظر دارید، باید متوجه شده باشید که گاهی اوقات تغییراتی در اندازه قرص ماه بوجود می‌آید. برخی شب‌ها بسیار بزرگ‌تر از حالت معمول بوده و یا حتی ممکن است کوچکتر از آن هم دیده شود.در این مواقع توجه بسیاری از مردم معطوف به آسمان می‌شود. ابرماه ، ابرماه‌گرفتی، ابرماه سرخ یا ابرماه‌ خونین. از این تعاریف چه می‌دانیم؟ امروزه بر ما روشن است که افزایش اندازه قرص ظاهری ماه در برخی شب‌ها نتیجه پدیده‌ای نجومی به نام ابَر ماه است.

ابرماه زمانی اتفاق می‌افتد که وقوع پدیده ماه کامل با نزدیک‌ترین فاصله ماه با زمین در مدارش (حضیض ماه)، همزمان شود. در پدیده سوپرمون، ماه اندکی نسبت به حال معمول خودش درخشان‌تر و بزرگ‌تر است. البته این تفاوت آنقدر نیست که بتوان با چشم غیرمسلح به نظاره آن نشست.علی‌رغم آنکه نزدیک شدن ماه شاید غیر عادی پنداشته شود، اما این اتفاق پدیده‌ای نسبتا عادی و متداول است و می‌تواند چندین بار در طی یک سال اتفاق بیافتد. اما ما رسانه‌ها هرگز آرام نخواهیم گرفت!

در ۱۲ آذر (سوم دسامبر) ابر ماه امسال در آسمان ظاهر می شود. این ابر ماه کمی نزدیک تر از حد معمول به نظرخواهد رسید.

طی این رویداد در برخی از نقاط جهان ممکن است تعدادی از ستاره ها در سایه آن قرار بگیرند. به عنوان مثال ستاره Aldebaran در سایه ابرماه قرار می گیرد که این رویداد در آسیا قابل رویت خواهد بود.هرچند ابرماه امسال از ۱۲ آذر آغاز می شود اما فاصله آن تا زمین صبح روز بعد به کمترین میزان خواهد رسید. فاصله ماه تا زمین به طور معمول ۳۸۳۰۲۲ کیلومتر است. اما از آنجا که مدار آن یک دایره کامل نیست بنابراین گاهی اوقات بسیار به زمین نزدیک می شود به طوریکه فاصله آن تا زمین به ۳۵۷۴۹۰ کیلومتر می رسد.

 

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5235
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها