کشف برخی از قدیمی ترین ستاره‌ها در کهکشان راه شیری

0 3,476

محققان دانشگاه ایالتی جورجیا در این مطالعه با تعیین موقعیت و سرعت مماسی ستاره‌ها موفق به کشف برخی از قدیمی‌ترین ستاره‌ها در این کهکشان شدند. سرعت مماسی یا حرکت مماسی، حرکت ستارگان در راستای عمود بر دید ناظر است که در رصدها می‌توان این حرکت را به‌صورت تغییر مکان ستاره در آسمان مشاهده کرد.

به گفته محققان، ستاره‌ها نیز درست همانند انسان‌ها یک طول عمر متشکل از تولد، جوانی، بزرگ‌سالی، پیری و مرگ دارند.محققان در این مطالعه محور تمرکز خود را بر ستاره‌های قدیمی که همچنین به زیر کوتوله‌های سرد معروف هستند و دمایی سردتر از خورشید دارند، قراردادند.از سوی دیگر کهکشان راه شیری تقریباً 14 میلیارد سال سن دارد و قدیمی‌ترین ستاره‌ها در مرحله اولیه شکل‌گیری این کهکشان تشکیل‌شده‌اند که بنابراین حدود شش تا 9 میلیارد ساله سن دارند.

ستاره چیست و چگونه به وجود می‌آید؟ کلیک کنید و مقاله ما را در این باره بخوانید.

این ستاره‌ها در منطقه ‘هاله’ (halo) – یک جزء کروی از کهکشان راه شیری که ابتدا تشکیل شد- یافت می‌شوند؛ در این منطقه ستاره‌های قدیمی در مدارهایی که بسیار بلند و کج هستند، حرکت می‌کنند. اما ستاره‌های جوان‌تر در کهکشان راه شیری به همراه یکدیگر در راستای دیسک کهکشان در مدارهای تقریباً دایره‌ای می‌چرخند. محققان در این مطالعه که در شماره نوامبر 2017 مجله The Astronomical Journal منتشر شد، برای شناسایی تعداد ستاره‌های جوان، بزرگ‌سال و پیر، یک سرشماری از حوالی منظومه شمسی انجام دادند.

آن‌ها با استفاده از روشی به نام ستاره سنجی موقعیت ستاره‌ها را اندازه گرفتند و توانستند حرکت ستاره‌ها را در آسمان، فاصله آن‌ها و احتمال داشتن یک هم‌نشین پنهان برای هر ستاره که به دور آن بچرخد را تعیین کنند.کار این گروه باعث شد که جمعیت ستاره‌های پیر منظومه شمسی ما تا 25 درصد افزایش یابد. در میان این ریز کوتوله‌های (ستاره‌های قدیمی) جدید محققان همچنین دوستاره قدیمی دوتایی کشف کردند که معمولاً به‌تنهایی و نه به‌صورت دوتایی دیده می‌شوند.

محققان همچنین در این مطالعه خصیصه دیگری از ستاره‌های زیر کوتوله را نیز که همان سرعت حرکت آن‌ها در آسمان است، به‌دقت موردبررسی قراردادند. به گفته محققان، ستاره‌ها در سه بعد در آسمان حرکت می‌کنند و تنها چند ستاره مستقیم به سمت ما حرکت می‌کند و یا مستقیم از ما دور می‌شود.محققان در این مطالعه متوجه شدند که اگر ستاره‌ای، سرعت مماسی بیش از 200 کیلومتر در ثانیه داشته باشد ، این ستاره پیر محسوب می‌شود.

آن‌ها افزودند: بنابراین بر اساس حرکات ستاره‌ها در کهکشان راه شیری، می‌توان ارزیابی کرد که آیا یک ستاره پیر است یا خیر. به‌طورکلی هر چه یک ستاره پیرتر باشد سریع‌تر حرکت می‌کند.

محققان با استفاده از حد نهایی سرعت مماسی و مقایسه داده‌های ستاره‌ای با سایر داده‌های موجود ستاره‌ای، 29 ستاره قدیمی پیدا کردند که پیش‌ازاین شناسایی نشده بودند. به گفته ستاره شناسان کشف ستاره‌های قدیمی می‌تواند به کشف سیاره‌های جدید منجر شود.

منبع ایرنا