چاپ سه‌بعدی در صنعت فضایی و چالش‌های جدید

0 929

امروزه تولیدکنندگان قطعات سازه‌های فضایی با ترکیب کردن چاپ سه‌بعدی با متدهای پیشرفته دیگر، قادر هستند محدوده وسیعی از قطعات را تولید کنند. بدین ترتیب دیگر نیازی به ساخت قطعات به شکل‌های ساده و پایه‌ای نیست و می‌توان به جای چند قطعه ساده که باید برای ساخت یک قطعه پیچیده‌تر ترکیب شوند، قطعه پیچیده را به صورت مستقیم از طریق چاپ سه‌بعدی تولید کرد. فرانک موریو (Franck Mouriaux) مدیر بخش تولید سازه‌ در شرکت سوییسی RUAG Schweiz AG   با ابراز رضایت از رویه جدید، قطعات تولیدشده را جذابتر می‌داند.

اما با گسترش نفوذ چاپ سه‌بعدی به صنعت تولید قطعات فضایی، سوال‌هایی نیز مطرح می‌شوند: ساخت قطعات به روش چاپ سه‌بعدی چه سختی‌هایی دارد؟ آیا پس از چاپ نیاز به پردازش قطعات وجود دارد؟ آیا می‌توان قطعات تولیدشده به این روش را به صورت روزانه مورد بازرسی و آزمایش قرار داد؟

سخت‌ترین بخش چاپ سه‌بعدی به اعتقاد مهندسین، بهینه‌سازی چیدمان قطعات است. برای مثال شرکت RUAG از بهینه سازی چیدمان برای کاهش وزن کلی سازه استفاده می‌کند و در نتیجه به مشتریان اجازه می‌دهد تا وزن محموله‌ای را که می‌خواهند بر روی سازه سوار کنند، افزایش دهند. البته موریو هشدار می‌دهد که انجام بهینه‌سازی و پیچیده کردن طراحی می‌تواند هزینه‌هایی نیز به دنبال داشته باشد.

مایکل گورلیک (Michael Gorelik)، مشاور فنی بخش خستگی و تحمل آسیب قطعات در اداره هوانوردی فدرال آمریکا (Federal Aviation Administration) می‌گوید: «عده‌ای فکر می‌کنند که با بکارگیری چاپ سه‌بعدی، می‌توان بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای قطعات پیچیده‌تر تولید کرد. اما به نظر من اصلا چنین چیزی وجود ندارد.» وی مشخصا به به چالش‌ها و مشکلاتی اشاره می‌کند که هنگام بازرسی قطعات تولیدشده به روش چاپ سه‌بعدی برای شرکت‌ها به وجود می‌آید.  چارلی دانچن (Charlie Duncheon)، یکی از مدیران ایرباس می‌گوید: «گاهی اوقات کاهش ندادن مقدار ماده اولیه مورد استفاده می‌تواند باعث شود که مشکلاتی از این دست ایجاد نشود.»

موریو اعتقاد دارد که مهارت‌های لازم برای حل مشکلات ذکر شده، به مهندسین آموزش داده نشده است. بنابراین شرکت RUAG سعی دارد از طریق مشورت با کارفرمایان فضایی خود، به فهم مناسبی در مورد نحوه استفاده از قطعات تولیدی در فضا برسد. این موضوع به آنها در فهم اینکه کدام مشخصات مهم‌تر هستند و کدام بخش‌ها در بهینه‌سازی اولویت دارند، کمک خواهد کرد. عده‌ای از کارشناسان نیز بر این باورند که باید دوره‌های آموزشی متناسبی برای مهندسین برگزار شود تا بتوانند همه موارد و چالش‌ها را در بهینه‌سازی چیدمانی قطعات چاپ‌ سه‌بعدی در نظر بگیرند.

منبع Spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5139
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها