آیا ارسال پیام به فضا عاقلانه است؟

در پی ارسال پیامی جدید از سوی ستاره شناسان به مقصد یک سیاره با احتمال وجود سکونت در آن؛ بسیاری از فیزیکدانان و ستاره شناسان نسبت به عواقب این عمل هشدار داده و آن را خطرناک توصیف کرده‌اند.
آیا شما در آنجا حضور دارید؟ ما از زمین با شما تماس می‌گیریم….. این متن پیامی رادیویی بود که به‌تازگی ستاره شناسان به یکی از منظومه‌های مجاور منظومه شمسی فرستادند. به نظر می‌رسد این منظومه دارای سیاراتی باقابلیت حیات بوده و پیش‌بینی می‌شود درصورتی‌که این پیام با پاسخی از سوی موجودات بیگانه مواجه شود، بیست پنج سال بعد امواج آن به زمین برسد.
 در همین رابطه داگلاس واکوچ (Douglas Vakoch) مدیر  مرکز بین‌المللی ارسال پیام از زمین (Messaging Extraterrestrial Intelligence) اعلام کرد: «احتمال دریافت پاسخ از این پیام اندک است اما ما امیدواریم که این پاسخ احتمالی، خوشایند باشد.»
ستاره هدف که پیام فوق به آن ارسال‌شده است، GJ 273 نام داشته و بانام لویتن (Luyten) نیز شناخته می‌شود. این ستاره در حقیقت یک کوتوله سرخ‌رنگ در شمال صور فلکی Canis Minorاست که در فاصله 12 سال نوری از زمین قرار دارد. در ماه مارس سال جاری، وجود دو سیاره با ویژگی‌های مناسب برای  قابلیت سکونت در این محل کشف‌شده و یکی از این دو سیاره GJ 273bنام دارد که در مدار قابل سکونت ستاره‌ای واقع‌شده و به‌طور بالقوه امکان وجود آب و حیات در آن وجود دارد.
این پیام ارسالی به مناسبت سالگرد ارسال پیام رادیویی Arecibo message ارسالی از زمین در سال 1974 فرستاده شد که در آن اطلاعاتی درباره زمین، سیارات منظومه شمسی، ساختار دی ان ای و عکسی از انسان‌ها به فضا مخابره شده بود.
پیام رادیویی جدید از یک آنتن مخابرات فضایی در کشور نروژ ارسال‌شده و متن آن کاملاً ساده و قابل‌درک است. این پیام با اطلاعات مربوط به شمارش، محاسبات، هندسه و مثلثات آغازشده و شامل توضیحات امواج رادیویی است که پیام را حمل می‌کنند . علاوه بر آن همچنین  توضیحات آموزش در مورد ساعت‌ها و نگهداری زمان برای بررسی  این مسئله  که آیا شرایط بالقوه  GJ 273b  قابل‌درک و مشابه با شرایط زمین است یا نه، در این پیام مخابره شده است.
ایده ارسال عمدی پیام به فضا همواره بحث‌برانگیز بوده و مخالفان زیادی دارد یکی از مهم‌ترین موارد مطرح‌شده این است که آیا اساس این موضوع سبب ایجاد خطر برای انسان‌ها نخواهد شد؟
برخی فیزیکدانان از قبیل استفان‌هاوکینگ پیش‌ازاین درباره عواقب احتمالی برخورد با تمدن بیگانه هشدار داده‌اند و اشاره می‌کنند که چنین تمدنی تقریباً قطعاً قدیمی‌تر و ازلحاظ فنّاوری پیشرفته‌تر از خود ما است. بیش از 98 درصد ستاره شناسان اعتقاددارند ارسال پیام به فضا کار عاقلانه‌ای نبوده و مشابه این شرایط است که شما در جنگلی پر از حیوانات وحشی، فریاد زده و آن‌ها را به سمت خود جذب کنید.

منبع سیناپرس