شبیه‌ساز کپسول فضایی بویینگ در نمایشگاه هوایی دبی

0 1,332

نمایشگاه هوایی دبی (Dubai Airshow) که امسال برای نخستین بار بخش فضایی به صورت مجزا برای آن در  نظر گرفته شده، این روزها در حال برگزاری است و تعدادی از شرکت‌ها و سازمانهای مختلف فضایی آخرین دستاوردهای خود را در این دوره به نمایش گذاشته‌اند. یکی از جالبترین محصولات فضایی حاضر در نمایشگاه دبی، کابین آموزشی کپسول فضایی شرکت بوئینگ با نام استارلاینر (Starliner) یا CST-100 می‌باشد که در راستای برنامه تجاری ارسال انسان به فضای ناسا (CCDev) و با همکاری شرکت آمریکایی بیگلو (Bigelow Aerospace) طراحی شده است. بازدیدکنندگان می‌توانند با نشستن در این کابین که در واقع یک شبیه‌ساز آموزشی است هدایت این سفینه را به صورت مجازی دست گرفته و اتصال به ایستگاه فضایی بین‌المللی را تجربه کنند. 

 

کپسول فضایی استارلاینر که قرار است مساران خود را به ایستگاه فضای بین‌المللی ببرد، 11 متر مکعب ظرفیت داشته و هفت مسافر را در خود جای می‌دهد. این کپسول 13 تنی برای فعالیت به مدت 60 ساعت در حالت پرواز آزاد و 210 روز در حالت متصل به ایستگاه فضایی طراحی شده است. استارلاینر ساختاری مشابه به کپسول فضایی اوریون (Orion) ناسا دارد، اما با دو تفاوت عمده: یکی اینکه ظرفیت سرنشین آن نسبت به اوریون بیشتر است و دیگر اینکه اوریون برای طی کردن فواصل بیشتر و نهایتا ارسال انسان به مریخ طراحی شده اما استارلاینر که مقاصد ساخت آن تجاریست تنها در محدوده مدار LEO و  به منظور جایگزینی سایوز روسی با فضاپیمای آمریکایی برای ارسال فضانورد به ایستگاه بین‌المللی فضایی فعالیت خواهد کرد. این کپسول که قابلیت استفاده در 10 ماموریت را دارد، در زمینه نصب بر روی راکت حامل انعطاف‌پذیری مناسبی دارد و برای پرتاب آن می‌توان از راکت‌های اطلس 5 (Atlas V)، دلتا 4 (Delta IV)، فالکون 9 (Falcon 9) و ولکان (Vulcan) استفاده کرد.

مسئولان غرفه بوئینگ در نمایشگاه هوایی دبی، طی مصاحبه با خبرنگار سایت اسپاش اظهار کردند که هدف از ساخت کپسول استارلاینر، رقابت با کپسول فضایی شرکت اسپیس ایکس (SpaceX) با نام دراگون (Dragon) که ماموریتی مشابه دارد، نیست. در واقع ناسا قصد دارد در برنامه خود از هر دوی این کپسول‌ها استفاده کند. لازم به ذکر است که کپسول دراگون تقریبا حجم و ظرفیت مسافری برابر با استارلاینر دارد و تفاوت دو کپسول تنها در بعضی از تکنیک‌های ساخت و نحوه اتصال به ایستگاه فضایی نمایان می‌شود. ضمن اینکه ناسا برای ساخت این دو کپسول، بودجه‌های هنگفت 4.2 و 2.6 میلیارد دلاری را به ترتیب به بوئینگ و اسپیس ایکس اعطا کرده است.

کپسول فضایی استارلاینر قرار است طبق برنامه در نیمه دوم سال آینده میلادی اولین پرواز خود را انجام دهد و طبق گفته مسئولان غرفه این شرکت در نمایشگاه، در چند ماه آینده اخبار زیادی از آزمایش‌های این کپسول به گوش خواهد رسید.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5105
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها