معرفی 5 وب سایت ناسا برای اطلاع از پیشرفت‌های علمی و کاوش کهکشان

1 16,231

ناسا در‌حال‌حاضر رهبری اکتشافات فضایی را در دنیا بر عهده دارد و بر اساس سیاست‌گذاری‌های تعیین‌شده توسط مدیران آن، روش‌هایی برای اشتراک دانش به‌دست‌آمده از این اکتشافات با مردم جهان در نظر گرفته‌شده‌اند که وبسایت‌های ناسا یک از اصلی‌ترین این روش‌ها هستند. در ادامه به‌معرفی ۵ وب سایت ناسا که تحت نظارت این آژانس فضایی فعالیت دارند و برای اشتراک اطلاعات کسب‌شده توسط متخصصان آن طراحی‌ شده‌اند، می‌پردازیم.

کارکنان ناسا این تارنماها را با رابط‌‌های کاربری سرگرم‌کننده و جالب‌توجهی طراحی کرده‌اند، تا علاوه‌بر علاقه‌مندتر کردن مردم عادی به دنیای خارج از جو زمین و پیشرفت‌های علمی، در کودکان که ظرفیت بالایی برای خدمت به بشریت را از طریق کار برای این آژانس فضایی برجسته دارند، جرقه لازم به‌منظور ایجاد علاقه در مورد کهکشان و جهان اطراف را به‌وجود آورند.

در همین رابطه بخوانید: شرایط ورود به ناسا

وب سایت چشم ناسا

وب سایت چشم ناسا (NASA Eyes) که به‌عنوان گوگل ارث فضا هم شناخته می‌شود، از طریق این لینک در دسترس بوده و محتوای مختلفی شامل شبیه‌سازی‌های انجام‌شده توسط مهندسان ناسا و ویدئوها و پویانمایی‌های تهیه‌شده به‌وسیله این سازمان را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

سایت ناسا

این وب سایت ناسا دارای سه بخش مختلف زمین، منظومه خورشیدی و سیاره‌های فراخورشیدی بوده و تماشای استریم‌های زنده در دسترس بر روی آن، در مورد ماموریت فضاپیمای جونو (Juno) و وقایع طبیعی مختلفی مانند آتش‌سوزی‌های هند و پاکستان که بر روی زمین در جریان‌اند، توصیه می‌شوند.

جونو یک فضاپیمای رباتیک بدون‌سرنشین است که در اوت۲۰۱۱ به فضا پرتاب شد و در ژوئیه۲۰۱۶ در مدار قطبی سیاره مشتری قرار گرفت. ماموریت این فضاپیما با وزنی نزدیک به ۱۶۰۰ کیلوگرم ابتدا برای ۷ سال طراحی شده بود، اما تاکنون توانسته به‌انجام عملیات‌های کاوشی خود ادامه دهد.

وب سایت ناسا برای مقایسه عکس‌های گذشته و جدید زمین

مورد بعدی از لیست ۵ وب سایت ناسا برای کاوش جهان، «تصاویرِ تغییر» (Images of Change) نام دارد که از طریق این لینک می‌توان به آن مراجعه کرد و مخصوص اشتراک عکس‌هایی از وضعیت‌های پیشین و جدید مناطق مختلف زمین طراحی‌شده است. داده‌های این وب سایت ناسا از طریق ماهواره‌های متعدد آژانس فضایی آمریکا که به دور زمین در گردش‌اند، به‌دست‌آمده‌اند.

به‌عنوان‌مثال تصاویری خیره‌کننده از وضعیت قبل و بعد شهرهایی که تحت تاثیر طوفان‌های آمریکا بوده‌اند و شرایط گذشته و حال‌حاضر دریاچه ارومیه جزو اطلاعات پرطرفدار بر روی این وب سایت ناسا هستند.

در همین رابطه بخوانید: دانلود تصاویر ماهواره‌ای

کتابخانه تصویری ناسا

یکی از پرطرفدارترین فعالیت‌های این آژانس فضایی در میان عموم مردم، تهیه تصاویری فوق‌العاده از پدیده‌های مختلف سیاره‌ها و کهکشان‌هاست که وب سایت کتابخانه تصویری ناسا (NASA Image Library) برای این منظور ایجاد شده و از این لینک در دسترس است..

مدت‌هاست که تصاویر و ویدوهای تهیه‌شده توسط ناسا داخل آرشیوهای مختلف و به‌صورت پراکنده بر روی وب سایت‌های گوناگون قرارگرفته بودند،‌ اما با راه‌اندازی کتابخانه تصویری ناسا مجموعه‌ای کامل از این فایل‌ها یکجا جمع‌آوری‌شده‌اند و محتوای مربوط به هر موضوع خاص از طریق قسمت جستجوی تارنما در اختیار کاربران قرارگرفته است.

در این وبسایت ناسا به‌صورت پیش‌فرض جدیدترین عکس‌ها و کلیپ‌های بارگذاری شده در صفحه اول به نمایش گذاشته می‌شوند و از طریق قسمت Most Popular هم می‌توان به پرطرفدارترین و پربازدیدترین فایل‌های قرارگرفته در کتابخانه تصویری ناسا دسترسی داشت.

وب سایت ناسا برای معرفی نوآوری‌ها و فعالیت‌های این سازمان

وب سایت wtfnasa در میان سایر تارنماهای آژانس فضایی ایالات متحده، برای آن دسته از افرادی که معتقدند بودجه صرف‌شده برای فعالیت‌های ناسا بیش‌ازحد بوده و استفاده‌های مناسب‌تری از اکتشاف کیهان برای آن وجود دارد، ساخته‌ شده است.

در همین رابطه

سایت ناسا

در WTF ناسا، اطلاعات گسترده‌ای در مورد نوآوری‌های این آژانس فضایی و فعالیت‌های ناسا در راستای بهبود شرایط زندگی بشریت به‌اشتراک گذاشته‌ شده است و در صفحه اول تارنما، با توضیحی کوتاه، یکی از خدمات بی‌شمار ناسا به انسان‌ها معرفی می‌شود. برای مراجعه به wtfnasa از این لینک اقدام کنید.

ذیل این توضیحات با انتخاب هرکدام از دو گزینه That Rockets و Fail To Launch به‌ترتیب امکان ابراز خوشحالی و یا عدم علاقه نسبت به این دستاورد ناسا وجود دارد و در کنار اطلاعات صفحه اول،‌ حجم قابل‌توجهی از حقایق مربوط به این سازمان فضایی در اختیار علاقه‌مندان قرارگرفته است؛‌ البته زبان استفاده‌شده برای توضیح اطلاعات کاملا رسمی نیست.

در همین رابطه بخوانید: تلسکوپ آنلاین ناسا

چشم‌انداز ناسا

دیگر وب سایت ناسا که برای علاقه‌مند کردن کودکان به دانش هوافضا و توسط گروهی از دانشجویان ایجاد شده است، چشم‌انداز ناسا (nasaprospect) است که از طریق این لینک می‌توان به آن مراجعه کرد.

سایت ناسا

چشم‌انداز ناسا حاوی داستانی جالب و تعاملی از کاوشگری به‌نام نیکلاس را نقل می‌کند که پس از وقوع فاجعه‌ای گسترده در زمین، در جستجوی اطلاعات مختلف به‌جامانده پس از فاجعه به‌کاوش منظومه شمسی می‌پردازد.

سایت رسمی ناسا

از این لینک می‌توانید وارد سایت رسمی ناسا شوید و ضمن مطالعه جدیدترین اخبار، تصاویر و ویدئوهای آژانس فضایی آمریکا، اکتشافات فضایی آینده این آژانس را مشاهده کرده و درباره آن‌ها اطلاعات کسب کنید.

درباره آژانس فضایی آمریکا

سازمان ملی هوانوردی و فضایی (ناسا) ایالات متحده یک آژانس مستقل از دولت فدرال ایالات متحده است که مسئولیت برنامه‌های فضایی غیرنظامی و همچنین تحقیقات هوانوردی و فضایی این کشور را برعهده دارد. ناسا در سال ۱۹۵۸ به عنوان جایگزین کمیته ملی مشاوره هوانوردی (NACA) آمریکا تاسیس شد. هدف از راه‌اندازی آژانس جدید، پیشبرد برنامه‌های صلح‌آمیز در حوزه فضایی با جهت‌گیری غیرنظامی عنوان گردید.

این آژانس از زمان تاسیس خود عمده فعالیت‌های مرتبط با کاوش‌های فضایی ایالات متحده از جمله ماموریت‌های فرود آپولو روی سطح ماه، ایستگاه فضایی اسکای‌لب (Skylab) و همچنین شاتل فضایی را رهبری کرده است. سازمان ملی هوانوردی و فضایی دارای نیروی کار متنوعی در حدود ۱۸ هزار کارمند است و با پیمانکاران آمریکایی، دانشگاهیان و شرکای بین‌المللی و تجاری مختلفی به منظور طراحی و اجرای فعالیت‌های فضایی همکاری می‌کند.

بودجه این آژانس فضایی در سال مالی ۲۰۲۱ رقمی معادل ۲۳.۲ میلیارد دلار بود که حدود ۰.۵ درصد از کل بودجه فدرال ایالات متحده است. ناسا از بالغ بر ۳۱۲ هزار شغل در سراسر ایالات متحده پشتیبانی می‌کند که به اندازه رقمی در حدود ۶۴.۳ میلیارد دلار در کل تولید اقتصادی (سال مالی ۲۰۱۹) این کشور اثرگذار است.

ناسا در ۲۰ مرکز و تاسیسات خود در سراسر آمریکا و همچنین در ایستگاه فضایی بین‌المللی در حوزه‌های مختلف نجوم و فضا درون منظومه شمسی و فراتر از آن به پژوهش می‌پردازد. این آژانس فضایی همچنین برنامه‌های اکتشاف ماه تا مریخ را هدایت می‌کند که شامل همکاری با صنایع کشور آمریکا، شرکای بین‌المللی و دانشگاه‌ها برای توسعه فناوری‌های جدید به منظور ارسال تجهیزات علمی و اکتشافی به قمر زمین و در نهایت اعزام انسان به ماه طی ماموریت آرتمیس (Artemis) می‌شود؛ برنامه‌ای که در قالب آن اولین زن نیز به ماه فرستاده خواهد شد.

از جمله مهم‌ترین ماموریت‌هایی که این آژانس فضایی تاکنون به انجام رسانده است، پروژه‌های کاوشی سیاره مریخ هستند که آخرین آن‌ها ماموریت استقامت (Perseverance) نام دارد. این کاوشگر همراه با یک بالگرد به سیاره سرخ فرستاده شده است و هدف از آن اجرای یک بررسی اخترزیست‌شناسانه در رابطه با پیشینه باستانی مریخ و همچنین پژوهش‌هایی درباره فرآیندهای زمین‌شناختی سطح این سیاره در طول تاریخ خود عنوان شده است.

آیا علاقمند به فعالیت در ناسا هستید و شرایط استخدام در ناسا و فضانورد شدن را می‌دانید؟ مقاله ما را در این زمینه حتما مطالعه کنید.

منبع gadgetnews wikipedia nasa