استفاده از فناوری فضایی و اینترنت اشیاء‌ در کشاورزی ایران

0 1,660

وزیران ارتباطات و کشاورزی، روز گذشته در نشستی که با حضور معاونان هر دو سازمان در وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، ‌راهکارهای توسعه کاربردهای صنعت فضایی در حوزه کشاورزی کشور را بررسی کردند.
بهبود برنامه‌ريزي كاشت محصولات و پايش آفت‌ها، ‌در كنار بررسي و پروژه‌ آزمايشي اجراشده در دشت مغان كه ازاينترنت اشياء استفاده مي‌كرد، ‌جزو موضوع‌هايي بود كه در اين نشست درباره‌ آن گفت‌وگو شد. اين فناوري‌ها اما چطور مي‌توانند كار كشاورزان را راحت‌تر و محصول نهايي را باكيفيت‌تر و به كشاورزي كشور كمك كنند؟
• پايش مصرف آب در كشتزار
آيا آب به‌اندازه كافي به زمين رسيده و تمام محصولات به‌طور يكساني آب‌خورده‌اند؟ اين سؤال مهمي است كه با كمك فناوري فضايي پاسخش را به‌سادگی پيدا مي‌كنند. با پايش زمين و محاسبه‌ ميزان گرمايي كه در هر بخش از كشتزار تولیدشده مي‌توان بازده هر زمين زراعي را ازنظر آبي سنجيد. فائو (سازمان خواروبار و كشاورزي سازمان ملل متحد) هم‌اكنون بخشي از اين داده‌ها را به‌صورت آزاد در دسترس كشورها قرار داده تا بتوانند ميزان آب مصرفي‌شان در حوزه‌ كشاورزي را بهينه كنند.
با اين اطلاعات، كاربر متوجه مي‌شود كه به كدام بخش زمين آب كمتري رسيده، چطور مي‌توان از آب به‌صورت بهينه استفاده كرد، چطور مي‌توان بحران آب را مديريت كرد و توليد محصول نهايي كه كيفيت بهتري داشته باشد، چطور ممكن است؟ پروژه‌ سنجش بهره‌وري آب فائو ميزان آب در بخش‌هاي مختلف كشاورزي را طبقه‌بندي كرده و بنا به محصولي كه بايد در هر منطقه به‌دقت بيايد و ميزان آبي كه نياز دارد، اطلاعات نهايي را به‌صورت ساده طبقه‌بندي كرده و در اختيار كشاورز مي‌گذارد. علاوه براين پايش تغييرات وضعيت زمين از فضا به كاربر كمك مي‌كند تا به زمين كشاورزي نگاه دقيق‌تري داشته باشد.
اين روش سنجش به‌خصوص زماني كه نياز به سنجش مناطق كوهستاني و صعب‌العبور باشد، ‌اهميت پيدا مي‌كند. نمونه‌اي از اين طرح پايش در كانادا هم اجراشده كه هرچند تمام نقاط سنجيده‌شده‌ در دسترس هستند اما به خاطر كم‌ كردن هزينه رفت‌وآمد از سنجش ماهواره‌اي استفاده‌شده كه هزينه كمتري هم براي دولت دارد

منبع همشهری آنلاین
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5091
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها