رئیس مرکز آموزش فضانوردان روسیه تغییر کرد

0 1,055

سیروس برزو: دوازدهمین کنفرانس علمی و عملی بین‌المللی “فضای پروازهای سرنشین دار” که به مناسبت شصتمین سالگرد پرتاب اسپوتنیک-1 نخستین ماهواره جهان در شهرک ستارگان در حالی گشایش یافت که از یوری لانچاکف رئیس مرکز آموزش فضانوردان روسیه در جلسه افتتاحیه خبری نیست. گرچه در تارنمای مرکز آموزش فضانوردان هنوز اسم و عکس لانچاکف به‌عنوان رئیس مرکز به چشم می‌خورد اما به نظر می‌رسد وی از ریاست این مرکز برکنار شده است.
یوری لانچاکف فضانوردی که سه پرواز فضایی در کارنامه خود دارد و بیش از 200 شبانه‌روز را در مدار زمین گذرانده, از سال 2014 ریاست مرکز آموزش فضانوردان روسیه را بر عهده داشت. آن‌طور که از گوشه و کنار شنیده می‌شد, بسیاری در دوران وی از دستگاه مدیریتی او راضی نبودند. از مدتی قبل شایعه برکناری وی وجود داشت اما این مطلب در حد شایعات باقی‌مانده بود. به نظر می‌رسد عدم حضور وی در کنفرانس پروازهای سرنشین دار نشان اخراج وی از این سمت است. گرچه هنوز جانشین وی معلوم نیست اما به‌احتمال‌زیاد یک مقام ارتشی بلندپایه جای وی را بگیرد.
این مرکز که به ریاست یوگنی کارپف در سال 1960 به وجود آمد تاکنون 9 رئیس داشته که به‌جز سه نفر اول یعنی کارپف، آدینتسوف و کوزنتسوف، بقیه فضانورد بوده‌اند. در این میان گئورگی بریگاووی، ولادیمیر شاتالف، پیوتر کلیموک، واسیلی تسیبلیف و لونچاکوف نظامی بودند و سرگئی کریکالیف غیرنظامی.
طولانی‌ترین دوران ریاست مرکز را گئورگی بریگاووی طی سال های 1972 تا 1987 به مدت حدود 15 سال بر عهده داشت و در دوران او فضانوردان بسیاری آموزش دیدند که در برنامه‌های مهمی مانند ایستگاه‌های فضایی سالیوت، پرواز آزمایشی سایوز- آپولو، اسپیرال، بوران و میر شرکت داشتند. او انسانی منضبط درعین‌حال بسیار مهربان و خوش‌اخلاق بود.

 
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=4958
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها