تجربه یک سال زندگی در فضا: زندگینامه اسکات کلی منتشر شد

اسکات کلی (Scott Kelly) پس از سپری کردن ۳۴۰ روز در ایستگاه فضایی بین‌المللی، ماه مارس سال گذشته، به زمین بازگشت. اکنون او زندگی‌نامه‌اش را منتشر کرده است.
برنامه فضایی او قدم مهمی برای مأموریت‌های آینده مریخ و اعماق فضا بود. کلی به یاد می‌آورد که پس از مأموریت یک‌ساله‌اش در ایستگاه فضایی بین‌المللی گفته بود:«حس می‌کردم همه زندگی‌ام را در آنجا گذرانده‌ام.»

اگر تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که فضا چه بویی دارد، باید به چیزی شبیه بوی سوختگی ترقه‌های آتش‌بازی فکر کنید. اسکات کلی، فضانورد سابق ناسا، در زندگی‌نامه خود که به‌تازگی منتشرشده، برخی از تجربیاتش در مورد فضا را برای خوانندگانش شرح داده است. زندگی‌نامه چهارصدصفحه‌ای اسکات کلی «پایداری: یک سال زندگی در فضا و کشف زندگی (Endurance: A Year in Space, A Lifetime of Discovery)» نام دارد.
اسکات کلی بخش از تحقیقات دوقلوهای ناسا بود. درحالی‌که اسکات کلی یک سال را در ایستگاه فضایی بین‌المللی سپری کرد، برادر دوقلوی او، فضانورد بازنشسته ناسا مارک، در زمین به سر می‌برد. مقایسه نمونه‌های زیستی این دوقلوها، اطلاعات مهمی را در مورد چگونگی تأثیر فضا بر بدن انسان در اختیار محققان ناسا قرار خواهد داد. این مطالعات ژنتیکی پیشگامانه، به ناسا کمک خواهد کرد، ایمنی فضانوردان طی سفر آینده به مریخ را فراهم کند.

زندگینامه اسکات کلی
اسکات کلی کاپیتان باز‌نشسته نیروی دریایی ایالات‌متحده آمریکا، سال ۱۹۹۶ به خدمت ناسا درآمد. وی در دوره همکاری خود با ناسا فرماندهی چهار مأموریت فضایی، اس ‌تی ‌اس-۱۰۳، اس ‌تی ‌اس-۱۱۸، اکسپدییشن ۲۵، ۲۶، و سایوز تی ‌ام ‌ای-۰۱ام را بر عهده داشته است. وی درمجموع تمام مأموریت‌های خود ۵۲۰ روز را در فضا گذرانده است. اسکات کلی در مأموریت پایانی خود برای ناسا، ۳۴۰ روز را در ایستگاه فضایی بین‌المللی سپری کرد.

مارک کلی (Mark Kelly)، فضانورد و مهندس بازنشسته ناسا و کاپیتان سابق نیروی دریایی ایالات‌متحده آمریکا است. کلی به‌عنوان خلبان نیروی دریایی، در مأموریت‌های زیادی در جنگ دوم خلیج‌فارس شرکت داشت. وی در سال ۱۹۹۶ به‌عنوان خلبان شاتل فضایی ناسا انتخاب شد و در سال ۲۰۰۱، اولین مأموریت خود را به‌عنوان خلبان مأموریت شاتل فضایی اس تی اس-۱۰۸ انجام داد. وی در سال ۲۰۰۶ هم خلبان شاتل فضایی اس تی اس-۱۲۱، در سال ۲۰۰۸ فرمانده شاتل فضایی اس تی اس-۱۳۴ بود. مأموریت نهایی او برای ناسا در سال ۲۰۱۱ انجام شد که آخرین مأموریت فضاپیمای اندور هم بود.

احتمالاً نتایج تحقیقات دوقلوهای ناسا، اواخر سال جاری و یا اوایل سال ۲۰۱۸ منتشر شود. پس‌ازآن، محققان مقالات مجزایی را با جزئیات بالا منتشر خواهند کرد. به‌این‌ترتیب، با تحقیقات دوقلوهای ناسا، گام بلندی درراه بزرگ‌ترین اکتشاف تاریخ بشر برداشته می‌شود.
کلی در زندگی‌نامه خود که چند روز قبل (۱۷ اکتبر) منتشر شد، درباره‌ی سفر خود از نیوجرسی (محل زندگی‌ و زادگاهش) تا ایستگاه فضایی بین‌المللی را شرح داده است. اسکات کلی با شرح دوران کودکی خود با پدر الکلی داستان آشنایی را شرح می‌دهد که در آن، کودکانی با زندگی سخت و دشوار برای رسیدن به روی‌ای خود به‌سختی تلاش می‌کنند. اسکات کلی وقتی ۱۸ سال داشت وارد دانشگاه شد. در آنجا بود که کتاب «کار درست (Right Stuff)» نوشته تام ولف را خواند. این کتاب، در مورد اولین خلبانانی است که به فضا رفت. به‌این‌ترتیب، کتاب ولف الهام‌بخش کلی برای تبدیل‌شدن به یک خلبان نیروی دریای ایالات‌متحده آمریکا شد، چیزی که کلی از آن به‌عنوان یک جرقه ذهنی یاد می‌کند.
اسکات کلی به The Verge گفت:«این کتاب به من آموخت که چگونه تمرکز کنم و درنهایت چگونه درس بخوانم و دانشجوی خوبی باشم. البته این آسان نبود.»
کلی در زندگی‌نامه خود به جزئیات زندگی خود نیوجرسی می‌پردازد. کلی می‌گوید، این خاطرات را برای این در ذهنش نگه نداشته که روزی بتواند به‌عنوان زندگینامه‌اش بنویسدشان، بلکه این خاطرات را بارها به بقیه گفته است.

اسکات کلی می‌گوید:«به‌نوعی یک نوع قصه‌گوی مادرزاد بودم.»

او از خاطرات جالبش و ماجراجویانه‌اش همچون فرود خطرناکش با جت اف-۱۴ در دریای عرب می‌گوید، قسمت‌های جالب این کتاب زمانی شروع می‌شود که اسکات کلی در مورد آماده شدن برای سفر به فضا صحبت می‌کند. اسکات کلی در زندگی‌نامه‌اش، برخی مراسم‌های جالب و عجیب قبل از سوارشدن به کپسول فضایی سایوز در پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان را شرح می‌دهد. همچون شستن تمام بدنشان با الکل (برای استریلیزه شدن و کشتن میکروب‌های زمینی) و یکی دیگر از مراسم‌های جالب، ادرار روی اتوبوسی است که فضانوردان را به سمت سکوی پرتاب می‌برد. این سنت دهه‌هاست که پابرجاست، گفته می‌شود یوری گاگارین، نخستین انسانی که به فضا رفت، همین کار را کرد و زنده ماند. کلی می‌گوید که فضانوردان زن به‌طورمعمول یک بطری ادرار یا آب را برای ریختن روی تایر به همراه خود می‌آورند.

توصیفات کلی از ایستگاه فضایی بین‌المللی ازجمله سردرد و حالت تهوع به علت سطح دی‌اکسید کربن بالا است. اسکات کلی، این شایعه که فضانوردان همیشه از کارشان شکایت دارند و سیاست‌های ناسا را بی‌معنی و نامعقول می‌دانند را به‌کلی رد می‌کند. به‌عنوان‌مثال، زمانی که ایستگاه فضایی بین‌المللی در معرض خطر انفجار بود، سانحه‌ای که می‌توانست موجب مرگ همه خدمه شود، به او دستور داده‌شده بود که تمامی دریچه‌ها را ببندد، چیزی که به گفته او یک دستورالعمل بی‌فایده بود، جالب است که بدانید، در همین حال، فضانوردان روسی ناهار می‌خوردند. و البته اگر این ذرات فضایی به ایستگاه فضایی برخورد می‌کردند، درهرصورت موجب نابودی ایستگاه و خدمه فضایی‌اش می‌شدند.
یکی دیگر از قسمت‌های جالب‌توجه کتاب کلی، بخش مربوط به زباله‌های فضایی است که نشان می‌دهد تمایل انسان برای زندگی در فضا می‌تواند تا چه حد مخرب باشد. اسکات کلی از زندگی در فضا و تغییر دیدش صحبت می‌کند.

“در آنجا افکار الهام‌بخش به ذهنم می‌آمد. برای یک سال به زمین نگاه می‌کردم و به اثرات حضور ما بر محیط‌زیست فکر می‌کردم. احساسی به من دست داده بود که می‌توانیم کارهای بیشتری برای حفظ زمین انجام دهیم و آن را به مکان بهتری برای ساکنان آینده تبدیل کنیم.”
کلی در زندگی‌نامه‌اش نوشته، همه‌چیز در فضا دشوار است:«تجهیزات ضروری زندگی روزمره خراب می‌شوند، غذاهای تازه محدود هستند، دفع کردن یک چالش است، چراکه بدون نیروی گرانش، حتی نمی‌توان به‌درستی دوش گرفت.» کلی برای توضیح بهتر زندگی یک‌ساله خود در فضا به سفر ارنست شکلتون، نخستین فردی که به قطب جنوب پای گذاشت، رجوع می‌کند. شکلتون و همراهانش مجبور بودند که سگ‌های خود را برای غذا بکشند و با یخ خود را تمیز کنند.
زندگی‌نامه اسکات کلی با بازگشت او به زمین در ماه مارس ۲۰۱۶ به‌وسیله کپسول فضایی سایوز به پایان می‌رسد. او می‌گوید پس از رسیدن به زمین حس خوبی پیداکرده است.

اسکات و مارک کلی. مارک کلی، فضانورد و مهندس بازنشسته ناسا و کاپیتان سابق نیروی دریایی ایالات‌متحده آمریکا است. او که در مأموریت‌های زیادی شرکت داشته، مأموریت نهایی‌اش برای ناسا در سال ۲۰۱۱ انجام شد که آخرین مأموریت فضاپیمای اندور هم بود
کلی در زندگی‌نامه خود نوشت:«اگر من در فهرست اولین خدمه مریخ بود، حاضر به انجام یک سفر طولانی‌مدت بودم و چنین کاری را انجام می‌دادم. مطمئناً مجبور نمی‌شوم که زیستگاهی در مریخ بسازم یا کیلومترها راهپیمایی کنم، اما می‌دانم که می‌توانم از خودم و دیگران در شرایط اضطراری محافظت کنم و این دقیقه به‌مانند یک پیروزی است.»
اما زندگی‌نامه اسکات کلی شروع کاملاً متفاوتی دارد: کلی پس از ۴۸ ساعت بازگشت به زمین، در اواسط شب از خواب بیدار می‌شود، او تب دارد، پوستش می‌سوزد و احساس می‌کند که پاهایش همچون یک بادکنک متورم شده‌اند. برای او تصور نکردنی است که انسان چگونه می‌تواند، از عهده یک سفر چندماهه به مریخ بربیاید.
چه با او موافق باشد یا برعکس، مهم شور و اشتیاق و اطمینانی است که او به مأموریت مریخ دارد که چیز دیگری را به همه کارهایی که انجام داده است، می‌افزاید. کتاب پایداری، همچون خود نویسنده‌اش، معجزه‌ای عالی است که شگفتی‌هایی که انسان می‌تواند خلق کند را نشان می‌دهد.
کلی می‌گوید:«چنین کارهایی دشوار است، اما اگر با تمام وجود به آن کار بپردازید، سخت‌کوش باشد و آماده شوید، می‌توانید چیزهای بسیار باورنکردنی را به دست بیاورید.»

منبع techrato