اسپینر در ایستگاه فضایی برای اثبات قانون اول نیوتن

0 1,232

فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی بین‌المللی در اقدامی جالب با استفاده از اسپینر قانون اول نیوتن موسوم به قانون لختی یا اینرسی را موردبررسی قراردادند. این فیلم از سوی “رندی برزنیک” (Randy Bresnik) فضانورد “سازمان فضایی آمریکا” (ناسا) و فرمانده ایستگاه فضایی بین‌المللی ارسال‌شده است.

طبق قانون اول نیوتن تا زمانی که به یک جسم نیرویی وارد نشود و یا برآیند نیروهای وارد بر آن صفر باشد، تغییری در وضعیت آن به وجود نیامده و در وضعیت قبلی خود باقی خواهد ماند. به این قانون اصطلاحاً قانون لختی و یا اینرسی نیز می‌گویند.

“رندی برزنیک” در توضیح این فیلم نوشته است:«من نمی‌دانم چرخش اسپینر در فضا چقدر طول می‌کشد، اما این وسیله یک سوژه خوب برای آزمایش قانون اول نیوتن است.»

نبود نیروی خارجی و اصطکاک و جاذبه این امکان را به اسپینر می‌دهد که تمام اجزای آن با سرعت یکسانی گردش کنند و تا زمانی که نیرویی به آن وارد نشود، این وضعیت ادامه پیدا می‌کند.در این آزمایش چهار فضانورد به کار با اسپینر و انجام حرکات چرخشی می‌پردازند.

1- “راندالف برسنیک” که عضو “سازمان فضایی آمریکا”(ناسا) است و تجربه انجام مأموریت با شاتل “آتلانتیس” را در سال ۲۰۰۹ در کارنامه خود دارد. وی همچنین سرهنگ خلبان نیروی دریایی آمریکاست و ۴۹ سال سن دارد.

2- “پائولو نسپولی” که عضو “آژانس فضایی اروپا”(ایسا) است و پیش‌ازاین در مأموریت “ناوگروه اعزامی ۲۷/۲۸” در ایستگاه فضایی بین‌المللی حضورداشته است. وی ۶۰ ساله است و عضو ارتش ایتالیا نیز بوده است.

3- “جوزف مایکل آکابا”(Joseph Michael Acaba) فضانورد ۵۰ ساله عضو ناسا است که اولین فضانورد این سازمان با اصالت پورتوریکویی محسوب می‌شود.وی یک معلم و متخصص در حوزه زمین‌شناسی است و با ۵۰ سال سن سابقه ۶ سال خدمت در نیروی تفنگداران دریایی آمریکا با درجه سرجوخگی را در کارنامه خود دارد.وی در سال ۲۰۱۲ در قالب ناوگروه اعزامی ۳۱/۳۲ به مدت چهار ماه به‌عنوان مهندس پرواز در ایستگاه فضایی بین‌المللی مشغول به خدمت بوده است.

4- “مارک توماس وانده‌هی”(Mark Thomas Vande Hei) سرهنگ دوم سابق ارتش آمریکا و استادیار فیزیک در آکادمی علوم نظامی ارتش آمریکا بوده است.وی اکنون ۵۰ ساله است و حدود ۱۱ سال است که در “سازمان فضایی آمریکا”(ناسا) به‌عنوان مسئول برقراری ارتباط با ایستگاه فضایی بین‌المللی مشغول به کار بوده است و این اولین مأموریت فضایی وی محسوب می‌شود.

منبع khabaronline