نشست کشف دنیا های جدید از تخیل تا واقعیت با حمایت اسپاش برگزار شد

0 2,185

روز چهارشنبه 19 مهرماه به مناسبت هفته جهانی فضا، کانون فرهنگی روح‌الله واقع در شهران، شاهد گردهمایی پرشوری با حضور بیش از یک‌صد نفر از علاقه‌مندان با عنوان “کشف دنیاهای جدید از تخیل تا واقعیت” بود که در آن محمد قصاع، سیروس برزو و محمدرضا رضایی در آن پیرامون نقش نویسندگان داستان‌های علمی تخیلی در ایجاد ایده‌هایی که نخست توسط آنان مطرح‌شده و بعداً با پیگیری دانشمندان جامه عمل پوشانده صحبت کردند.

محمد قصاع نویسنده و مترجم برجسته داستان‌های علمی- تخیلی نخست به معرفی برخی نویسندگان نام‌آور این عرصه تعریف این مقوله پرداخت و سپس با آوردن نمونه‌هایی از کارهای آنان، نشان داد که چگونه افرادی مانند ژول‌ورن و هربرت جرج ولز، آینده‌نگری‌های نزدیک و حتی منطبق با واقعیت داشته‌اند.
سیروس برزو با اشاره به داستان فارنهایت 451 پیرامون پیش‌بینی «ری برادبری» در مورد دنیای مجازی امروز صحبت کرد که مردم از مطالعه منع می‌شوند و دنیای مجازی تصویری بر جزء زندگی انسان‌ها حاکمیت پیدا می‌کند و نقش‌آفرین می‌شود.

محمدرضا رضایی روزنامه‌نگار علم و فعال ترویج علم که از استعدادهای جوان و مبتکر این زمینه بشمار می‌رود پیشنهاد کرد حاضران در یک مسابقه 15 دقیقه‌ای به‌صورت گروه‌های دو نفرِ پا به دنیای تخیل بگذارند و در ذهن خود زندگی در سیاره‌ای را بسازند که جاذبه‌ای دو برابر زمین را دارد. جمع حاضر در سالن از این مسابقه استقبال کردند و طی همان مدت کوتاه، ایده‌های بسیار جذاب و جالبی را ارائه دادند.
تارنمای فضایی اسپاش تعهد کرده است که به سه اثر از بهترین آثار ارسالی این نشست جوایزی اهدا کند.

ازجمله ویژگی‌های دیگر این نشست، حالت پرسش و پاسخ بود و جلسه به شکل نوعی گفتگو دوطرفه بین کارشناسان و حاضران برگزار شد.
در حاشیه این نشست 40 تابلو هنری کار یک نقاش روس به نمایش گذاشته شد که با الهام از مأموریت‌های واقعی و یا تخیلی به فضا در سبک خاصی تهیه‌شده بود.
لازم به ذکر است که با توجه به علاقه‌مندی کانون فرهنگی روح‌الله، قرار است در آینده فعالیت‌های گسترده‌ای در این کانون درزمینه‌های اخترشناسی و فضانوردی صورت گیرد.

نشست کشف دنیاهای جدید از تخیل تا واقعیت با همکاری کانون فرهنگی روح‌الله، تارنمای علم نگار، تارنمای اسپاش و ماهنامه نجوم برگزار شد.
اسپاش آمادگی دارد برای برگزاری نشست‌های علمی، نمایش فیلم‌های مستند در مورد تاریخ فضانوردی، نمایشگاه‌های مربوط به فناوری فضایی با مؤسسات آموزشی، فرهنگسراها و کانون‌های فرهنگی همکاری کند. علاقه‌مندان می‌توانند از طریق خط ارتباطی این تارنما با مسئولان مربوطه تماس بگیرند.

شناسه تلگرام: @espashnews

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=4870
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها