بامداد چهارشنبه به جستجوی شهاب‌های دلتا دلوی بروید

آسمان چهارشنبه ۶مرداد شاهد بارش شهابی دلتا دلوی خواهد بود که به‌دلیل وجود نور روز امکان مشاهده شهاب‌های آن غیرممکن ا‎‌ست، اما به‌گفته مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران، رصدگران می‌توانند این بارش را از نیمه‌شب تا روشنایی هوا در صبح روز ۶مرداد ببینند. این بارش ساعت ۰۷:۳۰ صبح چهارشنبه به اوج خود خواهد رسید و مشاهده آن نیاز به تلسکوپ یا ابزارهای رصدی نداشته و صرفا با چشم غیرمسلح و در نقاطی دور از کانون بارش نیز قابل مشاهده است.

با وجود آنکه بارش مذکور از بارش‌های شهابی مشهور در نیمکره جنوبی زمین است، ساکنان عرض‌های میانی نیمکره شمالی از جمله ایران نیز قادر به مشاهده شهاب‌هایی از آن هستند. کانون این بارش در نزدیکی ستاره دلتا دلو (Delta Aquarii) از صورت فلکی دلو (Aquarius) قرار دارد، ازاین‌رو این بارش با نام دلتا دلوی شناخته می‌شود. همچنین در گذشته از چند دنباله‌دار به‌عنوان عامل بارش مورد بحث یاد می‌شده است، اما اخیرا گفته می‌شود عامل این بارش دنباله‌دار پی۹۶ ماخ‌هولز (96P Machholz) است.

به‌گفته عتیقی، دونالد ماخ‌هولز (Donald Machholz)، رصدگر آماتور آمریکایی، در سال ۱۹۸۶ با استفاده از یک دوربین دو چشمی قدرتمند نجومی، این دنباله‌دار را شناسایی کرده است. پی۹۶ ماخ‌هولز از دنباله‌دارهای کوتاه دوره بوده و حدود هر ۵ سال یکبار به دور خورشید می‌چرخد. همچنین آخرین بار در آبان۱۳۹۶ دنباله‌دار ماخ‌هولز به کمترین فاصله با خورشید رسید و دیدار بعدی آن با خورشید، سه‌شنبه ۱۱بهمن۱۴۰۱ خواهد بود که سال آغازین قرن ۱۵ است.