محققان متان موجود در قمر زحل را نشانه‌ای از وجود حیات میکروبی می‌دانند

محققان اعلام کردند گاز متان موجود در قمر انسلادوس (Enceladus) زحل نشانه‌ای از وجود حیات میکروبی در این قمر است و میزان متان کشف‌شده در این قمر از آنچه تصور می‌شد، بسیار بیشتر بوده است. رجیس فریر (Regis Ferriere)، محقق دانشگاه آریزونا (University of Arizona) آمریکا، می‌گوید: «ما در بررسی‌های خود می‌خواستیم بدانیم آیا این حجم زیاد از متان ناشی از وجود میکروب‌هایی مشابه در زمین است که با مصرف دی‌هیدروژن، گاز متان تولید می‌کنند یا خیر.»

درهمین‌راستا فریر و تیمش برای بررسی احتمال وجود میکروب‌ها در سطح قمر زحل از مدل‌سازی‌های ریاضی استفاده کردند. بررسی‌های این محققان نشان داد وجود متان در قمر انسلادوس یا حاکی از حیات میکروبی در آن است یا بر اساس فعالیت‌های شیمیایی متفاوت نسبت به زمین ایجاد می‌شود.

متان یک گاز گلخانه‌ای است که با فعالیت‌های گرمابی با سرعت کم در زمین به تولید می‌رسد. محققان در بررسی‌های خود در گام نخست به این پرسش پاسخ دادند که چه میزان فعالیت گرمابی برای تولید مقدار متان شناسایی‌شده در قمر زحل نیاز است. آن‌ها متوجه شدند بیشترین میزان ممکن از فعالیت‌های غیر زنده که باعث ایجاد متان می‌شود نیز برای تولید این میزان متان در قمر زحل کافی نخواهد بود، اما اضافه کردن متانوژن‌ها به مدل‌ها توانست میزان تولید متان را با میزان متان موجود در انسلادوس برابر کند.

فریر در ادامه بیان می‌کند: «در واقع احتمال وجود زندگی میکروبی در زیر سطح قمر انسلادوس زحل وجود دارد؛ هرچند نمی‌توان به‌صورت قطعی آن را تایید کرد، اما باید این احتمال را در نظر داشت و برای رد یا تایید آن می‌بایست تحقیقات بیشتری به‌انجام برسد.»

منبع gadgetnews