از فروش داده خام تا فروش تحلیل؛ بازار سنجش از دور در حال تغییر

استارتآپهای فعال در زمینهی سنجش از دور در حال سرمایهگذاری بر تحلیل داده و پردازش اطلاعات هستند تا دادههای خام ماهوارهای را به نتایجی قابل بازاریابی تبدیل کنند. آنها باور دارند که سرمایهگذاران و شرکتهای استفاده کننده حاضرند برای اطلاعات بهروز در این زمینه تا 20 هزار دلار در سال هزینه کنند.
مقامات ارشد استارتآپهایی همچون اورثکست (Urthecast) و پلنت (Planet) معتقدند که رشد کسب و کارهایشان به استخراج پاسخهای متناسب با نیازهای مشتریان صنایع مختلف از دادههای خام ماهوارهای وابسته میباشد.
وید لارسون (Wade Larson)، مدیر استارتآپ کانادایی اورثکست میگوید: «ما فکر میکنیم که اتفاقی که برای صنعت ناوبری افتاد برای این صنعت هم بیافتد. همانطور که ناوبری در صنعت بزرگتری به نام خدمات مکانپایه گنجانده شد، سنجش از دور هم به صنعت تحلیلهای جغرافیایی یا ژئوآنالتیک (Geoanalytics) خواهد پیوست.»
اندرو وایلد (Andrew Wild)، مدیر منابع مالی شرکت پلنت میگوید: «این شرکت برای همراه شدن با روند مذکور بر نیازهای مشتریان تمرکز کرده تا بفهمد چطور میتواند از فناوری خود برای حل مشکلات عملی استفاده کند.» وی افزود: «ما ظرفیتهای ماهوارهای خوبی داریم اما اگر نتوانیم از آن برای فراهم کردن تحلیلهای مناسب استفاده کنیم فایدهای نخواهد داشت. ما کل شرکت را دستخوش تغییراتی کردهایم و مذاکرات مهمی با انواع مشتریان داشتهایم.»
اما بنیانگذار و مدیر شرکت آمریکایی بلک اسکای ((BlackSky که قصد دارد منظومهی ماهوارهای خود را با کمک تالس آلنیا (Thales Alenia Space) راهاندازی کند، میگوید صنعت سنجش از دور در حال حرکت از نقشهبرداری به سمت نظارت آنلاین میباشد. جیسون اندروز (Jason Andrews) افزود: «هیچکس دیگر به خیره شدن به صفحه مانیتور و گشتن بین تصاویر علاقهمند نیست. این صنعت در حال حرکت از خرید داده به سمت خرید تحلیل است؛ بنابراین ما باید توانایی مواجه با مشتریانی که اطلاعاتی از دادههای جغرافیایی ندارند را داشته باشیم و محصولاتی تولید کنیم که مردم خواهان استفاده از آنها باشند.» بدین ترتیب منظومه بلک اسکای از الگوریتمهای هوش مصنوعی برای تحلیل اطلاعات موجود در شبکههای اجتماعی و اخبار جهانی استفاده میکند تا مکانهای مورد توجه مانند محل بلایای طبیعی و حملات تروریستی را تشخیص دهد و از آنها تصاویر زنده تهیه کند.
بابی ماچینسکی (Bobby Machinski)، بنیانگذار و مدیر شرکت سنجش از دور هرا سیستمز (Hera Systems) نیز اعتقاد دارد که در آینده پردازش دادهها توسط خود ماهوارهها انجام میگردد و مشتریان به دنبال دریافت پاسخ نیاز خود در کوتاهترین زمان ممکن خواهند بود.