ادامه همکاری فضایی آلمان و آمریکا در پروژه بررسی ماهواره‌ای گرانش زمین

سیروس برزو: مرکز تحقیقات زمین‌شناسی وابسته به سازمان فضایی آلمان اعلام کرد که مأموریت ماهواره بازیابی گرانش و آزمایش آب‌وهوای زمین گرایس( GRACE -Gravity Recovery And Climate Experiment) را ادامه خواهد داد. این سامانه شامل دو ماهواره کاوشگر علمی در ابعاد 3 متر در 2 متر در 80 سانتی‌متر هستند و با همکاری بین «سازمان فضایی آلمان» و «ناسا» به فضا پرتاب شدند.
«گرایس» با اندازه‌گیری ناهنجاری‌های گرانشی، نشان می‌دهد که چگونه جرم در اطراف سیاره توزیع می‌شود و در طول زمان تغییر می‌کند.
این برنامه تحقیقاتی از 15 سال پیش و با پرتاب دو ماهواره از مرکز پرتاب‌های فضایی «پلتسک»، روسیه با موشک «روکات» مجهز به طبقه تقویتی برینز در 17 مارس 2002 آغاز شد. این کاوشگر علمی که به‌مراتب بیش از ظرفیت 5 ساله‌اش فعالیت داشت از ماه مه سال 2017 به‌تدریج در حال کم کردن ارتفاع است و پیش‌بینی می‌شود به‌زودی سوختش پایان پذیرد و ماهواره کارآیی خود را از دست بدهد به همین دلیل ناسا و سازمان فضایی آلمان تصمیم گرفته‌اند نسل جدید آن را در اواخر سال 2017 یا اوایل سال 2018 با موشک «فالکون-9» (Falcon-9) از پایگاه پرتاب «واندنبرگ» (Vandenberg) کالیفرنیا راهی فضا کنند. مدار و طراحی نسل جدید که گرایس-فو نام دارد بسیار شبیه گرایس خواهد بود با این تفاوت که فاصله بین دو ماهواره با یک سامانه لیزری تنظیم می‌شود درحالی‌که این عمل در نسل فعلی با استفاده مایکروویو صورت می‌گرفت.
دو ماهواره گرایس از مارس سال 2002، اندازه‌گیری دقیق ناهنجاری‌های میدان گرانشی زمین را انجام داده‌اند. اطلاعات ارسالی توسط آن‌ها ابزار مهمی برای مطالعه اقیانوس‌ها، زمین‌شناسی و آب‌وهوا بوده‌اند. سامانه ماهواره‌ای گرایس تلاش مشترک مرکز تحقیقات فضایی دانشگاه «آستین تگزاس» (Texas Austin)، آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا (NASA JPL) در پاسادنای کالیفرنیا، آژانس فضایی آلمان و مرکز تحقيقات ملی علوم زمين آلمان در پوتسدام است.
آزمایشگاه پیشرانش جت مسئولیت مدیریت کلی مأموریت در برنامه ناسا را بر عهده دارد.