سرمنشا نیمی از اتم های بدن ما جایی خارج از کهکشان راه شیری است!

0 4,578

تحقیقات جدید دانشمندان نشان داده است که نیمی از مواد موجود در کهکشان راه شیری، از جمله اتم های بدن ما از جایی خارج از این کهشکان سرچشمه گرفته اند؛ این میزان بیشتر از چیزی است که دانشمندان در گذشته تصور می کردند.

یافته های اخیر بر مبنای شبیه سازی های ابرکامپیوتری به دست آمده که پدیده جدیدی به نام intergalactic transfer (انتقال بین کهکشانی) را کشف کرده است. این مساله به دانشمندان کمک می کند که از رازهای چگونگی شکل گیری کهکشان ها پرده بردارند.

این مدل که توسط تیم ستاره شناسان دانشگاه Northwestern هدایت شده، نشان می دهد که انفجارهای ابرنواختران می تواند حجم وسیعی از گاز را به فضاهایی فراتر از کهکشان خود دفع کند؛ اتم ها نیز از طریق بادهای پرقدرت، از کهکشانی به کهشان دیگر حرکت می کنند.

یافته‌های اخیر بر مبنای شبیه‌سازی‌های ابرکامپیوتری به‌دست‌آمده که پدیده جدیدی به نام intergalactic transfer (انتقال بین کهکشانی) را کشف کرده است. محقق ارشد این تحقیقات، دنیل انجل آلکازار دراین‌باره می‌گوید: “با توجه به حجم مواد خارجی که اتم‌های بدن ما را تشکیل داده‌اند، می‌توانیم خودمان را مسافران فضایی یا مهاجران خارج کهکشانی تلقی کنیم.”

“این احتمال وجود دارد که بخش زیادی از مواد موجود در کهکشان راه شیری، در کهکشان‌های دیگر بوده‌اند و سپس به کمک بادهای پرقدرت، رانده‌شده و فضای میان ستاره‌ای را طی کرده‌اند تا اینکه درنهایت خانه جدیدی در کهکشان راه شیری پیدا کردند.”

این بادهای بین کهکشانی سرعت بسیار بالایی دارند (احتمالاً چند صد کیلومتر بر ثانیه)، بااین‌حال، روند اشتراک‌گذاری اتم‌ها در فاصله میان کهکشان‌ها، بیش از میلیاردها سال طول کشیده است.گروه محققان با استفاده از سیستم شبیه‌سازی FIRE در محیط واقعی، توانستند یک مدل سه‌بعدی واقعی از کشیده شدن کهکشان‌ها پس از انفجار بزرگ را طراحی کنند.

الگوریتم‌های پیشرفته‌تری نیز به مجموع داده‌های قبلی اضافه‌شده و برای درک بهتر مواد جمع‌آوری‌شده در کهکشان‌ها کاربرد دارد. به نظر می‌رسد که حجم زیادی از گازها از کهکشان‌های کوچک‌تر به سمت کهکشان‌های بزرگ‌تر مثل راه شیری جریان داشتند.

کهکشان‌های بزرگ‌تر مواد بیشتری را در برداشتند؛ فرار کردن برای اتم‌های سرگردان و مسافر از این کهکشان‌ها دشوار است؛ به همین دلیل است که اغلب این حرکت‌ها از کهکشان‌های کوچک‌تر به بزرگ‌تر جریان دارد. دانشمندان از قبل می‌دانستند که مواد می‌توانند میان کهکشان‌ها حرکت کنند؛ اما از حجم آن بی‌اطلاع بودند. تحقیقات جدید مدعی هستند که اتم‌های موجود در کهکشان‌های بزرگ‌تر، مثل اتم‌های بدن ما، در اصل از فاصله‌ای بیش از یک‌میلیون سال نوری آمده‌اند.

کلاد آندره، یکی از محققان این پروژه دراین‌باره می‌گوید: “این مطالعات در حقیقت درک ما از چگونگی شکل‌گیری کهکشان‌ها پس از انفجار بزرگ را تغییر داده است.” کهکشان‌ها مجموعه‌ای از ستاره‌ها هستند که به‌صورت یک توده در کنار هم جمع‌آوری‌شده و درمجموع به دور یک جرم مشترک گردش می‌کنند؛ این جرم به‌طورمعمول، یک سیاه‌چاله عظیم است. اما پس از انفجار بزرگ که تقریباً ۱۴ میلیون سال قبل رخ‌داده، هیچ ستاره و یا کهکشانی وجود نداشت؛ تنها گاز یکپارچه بود!

دگرگونی‌های کوچک در جریان این گازها و کشش نیروی گرانش درنهایت به شکل‌گیری ستاره‌ها و کهکشان‌ها منجر شد؛ اما یافته‌های اخیر، اطلاعات جدیدی را پیرامون شکل‌گیری کهکشان‌ها فراهم کرده است. فوچر گگییر معتقد است که ریشه ما کمتر از چیزی که فکر می‌کردیم با منابع داخلی ارتباط دارد. این مطالعات نشان می‌دهند که مواد پیرامون ما تا چه اندازه به اجرام دور در آسمان متصل است.

منبع techrato