تحول در پرتاب ماهواره ها با استفاده از ماهواره‌بر تک مرحله ای

0 999

ده‌ها سال است که سازمان های فضایی سراسر جهان برای رساندن فضاپیما و محموله به مدار زمین به استفاده از ماهواره‌برهای چند مرحله ای تکیه دارند.
ماهواره‌برهای چند مرحله ای داری منبع سوخت و موتور جداگانه برای هر مرحله هستند. بخش های مختلف این  ماهواره‌برها به روی هم یا کنار هم قرار می گیرند. مراحلی از ماهواره‌بر که طی پرواز سوختشان به اتمام می‌رسد، از ماهواره‌بر  جدا می‌شوند که به کاهش وزن ماهواره‌بر برای سرعت گرفتن بیشتر کمک می‌کنند.
اما به زودی این موضوع با عملیاتی شدن یک ماهواره‌بر جدید و نوآورانه که به موتور آیرواسپایک aerospike مجهز است، تغییر می کند.
شرکت فضایی ‘آرکا’ مستقر در نیومکزیکو در آمریکا اعلام کرد که ماهواره‌بر یک مرحله‌ای این شرکت به نام «هاس ۲ سی ای» (Haas 2CA )، می تواند ۱۰۰ کیلوگرم بار را به مدار ارتفاع پایین زمین پرتاب کند و در کمتر از پنج دقیقه به این مدار برسد.
این شرکت اعلام کرد که یک سری آزمایش های زمینی که در نهایت کیفیت این موتور را برای پرواز تعیین می‌کند، روی این سامانه انجام خواهد شد.
بعد از انجام این آزمایش‌های زمینی، موتور در ماهواره‌بر دیمانستریتور ۳، (Demonstrator 3 ) قرار خواهد گرفت که یک پرواز فضایی زیر مداری به ارتفاع ۱۲۰کیلومتری بر فراز بیایان نیومکزیکو انجام می دهد.
موتور با فشار ۴/۲ تن در سطح دریا از هیدروژن پراکسید ۷۰ درصد به عنوان نیروی محرکه استفاده می کند.
نتایج این پرواز آزمایشی توسط شرکت آرکا برای ماهواره‌بر تک مرحله‌ای هاس ۲ به مدار که قرار است در سال ۲۰۱۸ از تاسیسات پرواز ‘والوپ’ سازمان فضایی آمریکا پرتاب شود، استفاده خواهد شد.
ماهواره‌بر هاس-۲ در نهایت ۳ هزار ماهواره نانو و میکرو را که ۱ تا ۵۰ کیلوگرم وزن خواهند داشت در فاصله زمانی سال های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۲ به فضا می برد.
به گفته شرکت فضایی آرکا، این موتور به طور خودکار با کاهش فشار ارتفاع سازگار می شود و اجازه می دهد که تا 30 درصد سوخت کمتری مصرف شود.

منبع خبرگزاری جمهوری اسلامی
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=4735
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها