آزمایش موفق موشک هایپرسونیک روسیه با سوخت جدید

0 635

روسیه آزمایش موشک هایپرسونیک خود موسوم به زیرکن (Zircon) را که از کشتی پرتاب می‌شود، با موفقیت به‌انجام رساند. زیرکن از موتور اسکرم جت (Scram Jet) بهره برده و اداره طراحی موشک ان‌پی‌او ماشینستراینیا (NPO Mashinostroyeniya) روسیه آن را توسعه می‌دهد. این موتور از سوخت مایعی جدید به‌نام دسیلین-ام (Decilin-M) بهره می‌برد که برای استفاده در موشک‌های کروز هایپرسونیک روسیه تولید شده است. مقامات روس پیش‌تر گفته بودند دسیلین-ام امکان افزایش برد چنین موشک‌هایی را برای مسافت‌هایی بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلومتر فراهم می‌آورد.

طی عملیات مذکور، موشک زیرکن از روی یکی از قدرتمندترین ناوهای روسیه پرتاب شد و با سرعتی معادل ۷ برابر سرعت صوت، بیش از ۳۵۰ کیلومتر پرواز کرد تا به یک هدف تعیین‌شده در دریای بارنتز (Barents) رسید. در صورت موفقیت این موشک در آزمایش‌های بعدی، زیرکن می‌تواند به نمونه‌های مشابه روس یعنی آوانگارد (Avangard) و ژینکال (Kinzhal) بپیوندد. 

گفتنی است نام موتورهای اسکرم‌جت از عبارت Supersonic Combustion Ramjet گرفته شده که به‌معنای «احتراق در سرعت مافوق صوت» است. این‌گونه موتورها در سرعت‌های ابرصوت به‌کار می‌روند و طرز کار آن‌ها، با تغییراتی، بسیار مشابه موتورهای رَم‌جت (Ramjet) است. رم‌جت ساده‌ترین نوع موتور جت است و در آن هوایی که وارد موتور می‌شود به‌خاطر سرعت ورود به مجرای موتور، خودبه‌خود فشرده شده و نیازی به داشتن فشارنده (کمپرسور) نیست.

منبع spacewar espash wikipedia tass
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=47239
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها