فیلم/ کاسینی کاوشگر فداکار

0 1,669

پایان شگفت انگیز «کاسینی» در فضا فضاپیمای «کاسینی» پس از 20 سال فعالیت، شیرجۀ نهایی خود به سمت زحل را طی روزهای اخیر انجام داد و در جو زحل ذوب شد. ماموریت فضاپیما کاسینی نمایش بزرگی و عظمت و عجایب سیاره زحل و قمرهای یخی آن بود که موفق به ثبت تصاویری جالب از زحل و خانواده آن شده و اکنون بعد از 20 سال ماموریتش به پایان رسیده است

پس از ۲۰ سال کاسینی با زحل هم آغوش شد، چندی پیش ناسا تصمیم گرفت تا برای جلوگیری از آلودگی احتمالی قمرهای زحل به حیات میکروبی منتقل شده از زمین و حدسیات درباره امکان وجود حیات در قمرهایش کاوشگر کاسینی را در جو زحل بسوزاند. کاسینی پس از ۲۰ سال خدمت فضایی و انجام آخرین ماموریت خود یعنی شیرجه میان زحل و حلقه هایش در روز جمعه 24 شهریور به جو زحل وارد شد و به ماموریت خود پایان داد.

به بیان دقیق‌تر، کاوشگر کاسینی پس از گذشت 13 سال گردش در مدار سیاره زحل به دلیل آن‌که سوختش در حال اتمام بود به ماموریت خود پایان داد. دانشمندان برای اینکه این کاوشگر با ماه‌های زحل برخورد نکند و یا بازمانده‌های آن موجب آلودگی نشود آن را با آخرین باقی‌مانده سوختش به درون اتمسفر زحل فرستادند تا در آنجا به دلیل حرارت بالا کاملا ذوب گردد و اثری از آن باقی نماند.

فضاپیمای کاسینی ناسا 22 بار به درون فضای اکتشاف نشده میان زحل و حلقه‌هایش شیرجه خواهد زد. آن چه این فضاپیمای سالخورده در این مسیرهای فرانزدیک به سیاره به ما می‌آموزد، می‌تواند از هیجان انگیزترین پرده‌برداری‌هایی باشد که تاکنون توسط او برای ما ارسال شده است.

اولین تصاویر از ماموریت “پایان بزرگ” کاسینی

بعد از پردازش با همراه ویدیو، اولین تصاویر از ماموریت “پایان بزرگ” کاسینی منتشر شد. فضاپیمای کاسینی در اولین شیرجه خود به فضای مابین سیاره زحل و حلقه های آن، برای اولین بار موفق به تصویربرداری نزدیک از این سیاره شد.