فناوری جدید ردیابی، ضامن سلامت آتش نشانان

0 407

در سال 1999 شش آتش نشان جان خود را در مواجهه با یک آتش سهمگین از دست دادند.این شش نفر بخشی از گروهی 73 نفره بودند که برای مهار آتش سوزی در یک کارخانه ی تولید سیگار در ورکستر (Worcester) در ایالت ماساچوست اعزام شده بودند. در هنگام مهار آتش ، کناره های ساختمان سست شده بود و بنا شروع به ریزش کرد، در حالی که این آتش نشانان قبل از اتمام اکسیژن خود ، راه خروجی پیدا نمیکردند.اجتناب از بروز چنین حادثه هایی برای دهه های متمادی جزو چالش های اساسی به شمار می رفته است.در حال حاضر یک آتش نشان میتواند در محل حادثه به وسیله ی جی پی اس (GPS) از محل دیگران همکاران آگاه شده و همچنین با سیستم رادیویی با ایستگاه و افراد مستقر در بیرون صحبت کند.ولی متاسفانه هنگامی که فرد آتش نشان در یک ساختمان سیمانی و یا تمام فولادی وارد میشود، نمی تواند از تجهیزات ارتباطی کفته شده، استفاده ببرد.

 

یک تیم تحقیقاتی در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا در پاسادنای کالیفرنیا، سیستمی ردیاب را تولید و توسعه دهند که قادر است مشکل ارتباطی مطرح شده را مرتفع کند. این تیم  برای اولین بار سیستم خود را که به پوینتر (POINTER) ملقب است، برای مدیران ارشد خود در معرض نمایش گذاشته اند.
به‌طور مثال در ماه اوت (August) به رییس مرکز امنیت داخلی و علم و فناوری (DHS) نشان داده شد و در رونمایی بطور موفقیت آمیز عمل کرد.گفتنی است که مرکز امنیت داخلی یکی از حامیان این سیستم جدید می باشد که پس از تست های اخیر اعلام کرده است که این فناوری جدید ناوبری و ردیابی میتواند حتی برای گروه های امداد و نجات برای مقاصد صنعتی و زمینه‌های نظامی مثمر ثمر باشد.

گرگ پرایس (Greg Price)، سخنگوی ارشد مرکز امنیت داخلی با بیان اینکه:”تا به امروز در سراسر کشور، ردیابی و پیدا کردن افراد کمک رسان اولیه در هر فاجعه ای، یکی از مهم ترین دغدغه ی فرماندهی عملیات بوده است.” اذعان دارد که پروژه ی اخیر، قابلیتی مقدس و الهی محسوب میشود چرا که این سیستم میتواند فرشته های نجات و کمک رسانی را حفظ و ایمن کرد.

علم میدان ها و امواج

پوینتر هم دستاورد و فناوری بزرگ و هم موفقیت مهم در حل مساله ی ریاضی تلقی میشود، مساله ای که محققان و دانشمندان از سال 1970 به دنبال راه حلی برای آن بودند.

بیشتر تحقیقاتی که روی امواج رادیویی تمرکز داشتند، بیشتر روی موضوع “طی مسافت یک موج رادیویی در کمترین زمان  و با کمترین انرژی” مطرح می شدند ،چراکه نیاز صنعت به این بود که  راهی برای گسترش ارتباطات و فن آوری حسی مانند رادار ایده آل باز شود.ولی بر سر این مسیر یک مشکل عمده وجود داشت: در داخل عمارت های سیمانی و فولادی (تمام) امواج در داخل خانه محبوس شده و اجازه بیرون رفتن ندارد و راهی برای خارج شدن از فضای زندانی شده، ندارد.این اتفاق گویی شبیه به این است که امواج متحیر و سرگردان خود را به دیوار های ساختمان میکوبند تا از دست قفسی رها شوند.حتما با این اتفاق مواجه شده اید، به خصوص زمانی که در یک منزل فولادی و آهنی، تلفن آنتن نمی دهد و یا اینکه به زیر زمینی سیمانی امکان با بیرون را ندارید.

با آگاهی از این مساله ،محققان مرکز پیشرانش ناسا از جمله دکتر آرومیوگام (Arumugam ) در صدد مطالعه ی هر چه بهتر امواج الکترومغناطیسی و میدان های شبه استاتیک، برآمدند. تا قبل از این تحقیقات اهمیت میدان های شبه استاتیکی، که ناشی از حرکت امواج الکترومغناطیسی هستند، در نظر گرفته نمی شد.چراکه این میدان ها در طول مسیر حرکتی موج، در زمان های کوتاه تولید شده و محدوده ی اعتبار آنها در حد چند متر است ولی این میدان ها به هیچ وجه شبیه یک موج رادیویی محصور در مکانی نمی شوند و فقط انرژی آنها کم است.همین خصوصیت آنها باعث میشود که با افزایش میزان مناسب انرژی در آنها بتوانند به راحتی از دیوار عبور کنند.

این میدان ها این قابلیت را دارند که در اندازه و طول موج های مختلف بهینه و تقویت شوند، این درحالی است که در اکثر مواقع موج ها دارای طول موج ثابتی هستند.همچنین از دیگر مزیت میدان ها این می باشد که تغییر طول موج آنها به صورت بسیار آهسته می باشد بطوریکه تغییر آنها در مدت زمان کم، محسوس نیست و این سبب می شود که معادلات حاکم بر آنها در حوزه های زمانی کوتاه مدت ثابت مانده و با همان مقدار اولیه قابل اعتبار باشد. بدین ترتیب و با درنظر گرفتن این فرض که از شناخت دقیق میدان ها بدست آمد، پس از گذشت نزذیک به 5 دهه میلادی، معادلات ریاضی و مساله ی انتقال میدان ها توسط الگوریتم و پردازش های آرومیوگام حل شد.

با استفاده از این حل و شناخت صحیح میدان ها، فناوری پوینتر خلق شد و با تست های متعدد به مرحله ی تجاری سازی و صنعتی در ابعاد کوچک و جیبی رسید.

منبع spaceref
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=4537
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها