اولین تصاویر هابل پس از راه‌اندازی مجدد

تلسکوپ فضایی هابل پس از ۱ ماه خاموشی فعالیت خود را آغاز کرد و اولین تصاویر کیهانی خود را به زمین فرستاد.

تلسکوپ فضایی هابل ناسا پس از تقریبا یک ماه خاموشی به‌دلیل خرابی رایانه اصلی و سامانه پشتیبان، فعالیت خود را از سر گرفت و اولین تصاویر خود را از دو کهکشان ثبت کرد. در این تصاویر، عکس سمت چپ جرمی آسمانی به‌نام ARP-MADORE2115-273 است که در حقیقت دو کهکشان متفاوت را در فاصله ۲۹۷ میلیون سال نوری از زمین نشان می‌دهد. دانشمندان پیش ازاین تصور می‌کردند این کهکشان‌ها یک «حلقه برخوردی» (Collisional Ring) ناشی از ادغام دو کهکشان را تشکیل داده‌اند، اما مشاهدات جدید نشان داد ارتباط میان آن‌ها پیچیده‌تر است و این دو کهکشان از خود شبکه‌ای غنی از ستاره‌ها و گردوغبار برجای می‌گذارند. تصویر سمت راست نیز کهکشان مارپیچی بزرگ ARP-MADORE0002-503 را نشان می‌دهد که در فاصله ۴۹۰ میلیون سال نوری از زمین قرار دارد. به‌گفته ناسا بازوهای این کهکشان عظیم تا شعاع ۱۶۳ هزار سال نوری امتداد دارند و ۳ برابر از کهکشان راه‌ شیری بزرگتر است.

مشکل هابل در ۲۳خرداد آغاز شد؛ زمانی که رایانه خطای برقراری ارتباط را در ابزارها کشف کرد و آن را در حالت ایمن قرار داد. اپراتورهای هابل در ابتدا تصور می‌کردند ماژول حافظه عامل ایجاد خطاست؛ اما جایگزینی هر کدام از سه ماژول پشتیبان، خطای مشابهی تولید کرد. با تداوم خطا دستگاه‌های دیگر هم بررسی شدند و درنهایت تصمیم بر این شد که کل واحد SIC&DH (واحد کنترل داده‌های و دستور ابزار علمی) که رایانه پیلود هم بخشی از آن است، وارد حالت پشتیبان شود. کارکنان این روال را به‌صورت تمرینی برای سخت‌افزارهای زمینی انجام دادند و مطمئن شدند آسیبی به تلسکوپ نخواهد رسید؛ سپس عملیات لازم را روی هابل انجام دادند.

منبع isna zoomit