بلو اوریجین اولین مسافران خود را به لبه فضا برد

0 96

فضاپیمای نیو شپرد (New Shepard) شرکت آمریکایی بلو اوریجین (Blue Origin) در اولین پرواز سرنشین‌دار خود، چهار مسافر از جمله جف بزوس (jeff bezos)، بنیان‌گذار بلو اوریجین، را به لبه فضا برد. این ماموریت روز ۲۰ژوئیه (۲۹تیر) انجام شد و طی آن بزوس به‌همراه برادرش مارک بزوس (Mark Bezos)، والی فانک (Wally Funk)، خلبان پیشکسوت ۸۲ ساله، و یک مسافر ۱۸ ساله به‌نام اولیور دیمن (Oliver Daemen) به ارتفاع حدودا ۱۰۷ کیلومتری سطح زمین رفتند.

فضانورد جوان یک هلندی فارغ‌التحصیل دبیرستان است و جایگزین فرد ناشناسی شده که برنده حراج خیریه ۲۸ میلیون دلاری برای خرید بلیت یکی از صندلی‌های نیو شپرد شد. کل این پرواز کمتر از ۲۰ دقیقه به‌طول انجامید و مسافران طی آن ۳ دقیقه بی‌وزنی را تجربه کردند. به‌تازگی فضاپیمای توریستی شرکت آمریکایی ویرجین گلکتیک (Virgin Galactic) ریچارد برنسون (Richard Branson)، بنیان‌گذار این شرکت، را به‌همراه سه کارمند آن و دو خلبان به لبه فضا برده بود.

در بالای فضاپیمای نیو شپرد، کپسول مسافربری گنبدی شکل با پنجره‌های بزرگ قرار گرفته که ظرفیت حمل شش مسافر را دارد. این کپسول پس از پرتاب فضاپیمای مذکور و رسیدن به خط کارمان در ۱۰۰ کیلومتری بالاتر از سطح دریا از بوستر جدا شده و مسافران فرصت یافتند تا ضمن مشاهده انحنای زمین، بی‌وزنی را تجربه کنند. درنهایت بوستر و کپسول به‌صورت جداگانه فرود آمدند؛ بوستر با کمک پیشرانه‌های خود و کپسول با کمک چتر نجات در صحرای غربی تگزاس نشستند تا برای استفاده‌های بعدی آماده شوند.

فضاپیمای نیو شپرد از زمان اولین پرتاب آزمایشی خود در سال ۲۰۱۵ تعداد ۱۵ ماموریت آزمایشی بدون سرنشین را انجام داده بود که به‌جز یک مورد سایر موارد با موفقیت صورت‌ گرفته‌اند. این فضاپیما یک حامل زیرمداری تک مرحله‌ای است. حامل‌های زیرمداری مسیر یک مدار کامل را طی نمی‌کنند، بلکه به‌صورت عمودی از اتمسفر و جو زمین خارج می‌شوند و دوباره به‌صورت عمودی روی زمین فرود می‌آیند. فضاپیمای مذکور به یک موتور BE-3 مجهز بوده و از اکسیژن مایع و هیدروژن مایع به‌عنوان سوخت بهره می‌برد. نیو شپرد قادر به تولید ۴۹۰ کیلونیوتن نیروی رانش بوده و مدت زمان احتراق آن ۱۱۰ ثانیه عنوان شده است.

منبع arstechnica espash per.euronews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=45045
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها