گوگل پلتفرم ابری خود برای تحلیل داده‌های جغرافیایی راه‌اندازی کرد

0 1,078

با وجود ده‌ها ماهواره ای که در فضا وجود دارد و همچنین تعداد بسیار زیادی که در دهه های آینده به فضا پرتاب خواهند شد، پیچیدگی و حجم تصاویر جغرافیایی افزایش خواهد یافت. بدین ترتیب مدیریت این حجم از اطلاعات و استفاده از آنها به طور فزاینده ای دشوار خواهد شد. به همین دلیل است که گوگل دو مورد از مهمترین مجموعه های عمومی و رایگان تصاویر از ماهواره های Landsat  و  Sentinel-2 را برای ابر گوگل معرفی کرده است. ماهواره  Landsat که پروژه مشترک آژانس تحقیقات آب و هوایی آمریکا (USGS) و سازمان   NASA می باشد، رکورددار طولانی ترین ماموریت فضایی است. این ماهواره از سال 1972 فعالیت فضایی خود را آغاز کرده است و دارای مجموعه ای غنی از تصاویر است که توسط سنسورهای چند طیفی آن اخذ شده است. این تصاویر در حوزه های کشاورزی، زمین شناسی، جنگلداری، برنامه ریزی منطقه ای، آموزش، نقشه برداری، تغییرات جهانی و واکنش به بلایای طبیعی گردآوری شده اند و شامل آرشیوی از ماهواره های Landsat 4,5,7,8  می باشند. در کل مجموعه تصاویر جغرافیایی گردآوری شده، حاوی 4 میلیون منظره و 1.3 پتابایت داده از سال 1984 تا کنون می باشد که آماده تحلیل و بررسی می باشند.

ماهواره Sentinel-2 نیز که بخشی از برنامه مشاهده زمین کوپرنیک و متعلق به اتحادیه اروپا می باشد، تصاویر با کیفیتی را با وضوح تصویری تا 10 متر اخذ کرده است که بسیار دقیق تر از تصاویر اخذ شده توسط ماهواره Landsat می باشد. داده های ماهواره Sentinel-2 برای بخش کشاورزی، جنگلداری و دیگر برنامه های مدیریت زمین مفید است. به عنوان مثال تصاویر این ماهواره می توانند برای مطالعه مناطقی با پوشش گیاهی، کلروفیل و همچنین برای تهیه نقشه پوشش جنگلی و خاکی و نظارت بر آب راه های داخلی و مناطق ساحلی مورد استفاده قرار گیرند. مجموعه ذکر شده در حال حاضر شامل 970 هزار تصویر  شامل 430 ترابایت داده می باشد که به صورت روزانه نیز به روز می شود.

Google Earth Engine پلت فرمی برای تجزیه و تحلیل داده های جغرافیایی در مقیاس پتاپیکسل می باشد که برای کمک به تجزیه و تحلیل این داده ها به شکل سریع تر و آسان تر طراحی شده است. این حجم از داده به همراه زیرساخت های فراهم شده توسط گوگل، حوزه رصد زمین ، ماشین یادگیری ابری گوگل و همچنین در سایر امکانات ابری گوگل مورد استفاده قرار میگیرند.

منبع cloudplatform
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=442
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها