چند برابر شدن بودجه پژوهشگاه هوافضا و برخورداری از ردیف اعتباری مستقل

0 831

اجرای 5 پروژه فضایی، چندین برابر شدن بودجه پژوهشگاه هوافضا، تاسیس مرکز ملی فضایی از جمله مهمترین فعالیت‌های دولت در بخش فضایی عنوان شده است.

یکی از اقدامات مهم وزارت علوم احیای مجدد پژوهشگاه هوا فضا و تفکیک آن از پژوهشکده سامانه‌های فضانوردی و برگرداندن آن به جایگاه اصلی خود ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده و متعاقب آن ردیف اعتباری مستقل از طریق مصوبه هیات وزیران در سال 1394 اختصاص یافت و در قانون بودجه سال 1395 کل کشور درج شد.

رشد اعتباری قابل توجهی که برای این پژوهشگاه در سال 1395 رقم خورد، بودجه این پژوهشگاه را از 13,068 میلیون ریال (1.3 میلیارد تومان) در سال 1394 به 275,758 میلیون ریال (27.5 میلیارد تومان) با رشد بی‌سابقه‌ای افزایش داد و این اعتبار به میزان 100 درصد تخصیص یافت.

از اقدامات پژوهشگاه هوافضا در سال 1394 انعقاد 25 تفاهم‌نامه همکاری‌های علمی و امور بین‌الملل با دستگاه‌ها و انجمن‌های مختلف بوده است که تأثیر بسزایی در تسهیل پژوهش‌های هوافضا داشته است.

تأسیس مرکز ملی فضایی ایران، تقویت سازمان فضایی ایران و پژوهشگاه فضایی ایران با توجه به شرایط خاص اقتصادی کشور نشان‌دهنده عزم جدی دولت در توجه به اعتبارات پژوهشی حوزه‌های حیاتی است.

در حوزه فضایی نیز پروژه‌های مرتبط با خوداتکایی در زمینه پرتاب‌کننده و ماهواره‌های سبک تا 200 کیلوگرم و برای مدار تا 1000 کیلومتر و سرویس دادن به سایر کشورها، داشتن 3 پلتفرم ماهواره سبک و 2 پلتفرم ماهواره مخابراتی و سنجشی از راه دور جهت مدار GEO برای رفع نیازهای مخابراتی و تلویزیونی و قراردادن آنها در مدار و کاربری تمام ماهواره‌ها جهت رفع نیازهای کلیه نهادها و دستگاه‌های کشور  آغاز به کار کرده‌اند.

در حوزه هوا و فضا در دولت یازدهم، از 62 پروژه فناوری سیستمی در حوزه هوایی حمایت شده است. همچنین تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان هوایی جهت طراحی و ساخت زیر سیستم‌های هوایی به 375 شرکت رسیده است.


منبع اعتدال
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=4286
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها