ریزشبکه راهی جدید برای تولید برق برای کلونی‌های مریخی

0 1,537

مریم فخیمی: گرچه نمی‌توانید در سیاره مریخ تنفس کنید، اما به کمک دانش و خلاقیت قادرید خانه‌های راحتی در مریخ بسازید. مریخ پتانسیل بالایی برای تولید انرژی دارد. بااینکه که اتمسفر غبارآلود است، اما نور خورشید به سطح و به پانل‌های خورشیدی رسیده و انرژی خورشیدی توسط این پانل‌ها ذخیره می‌شود. از بادهای قدرتمند که موجب فرسایش سطح مریخ است می‌توان در نیروگاه بادی استفاده کرد.
شرکت قدرتمند ساخت و تولید زیمنس، در حال برنامه‌ریزی برای دستیابی به این هدف است.

این شرکت در وب سایت خود نوشته: “مریخ ریزشبکه نهایی خواهد بود. بدون استفاده از منابع انرژی متمرکز، جوامع  در نهایت  به سیستم‌های انرژی پراکنده اعتماد خواهند کرد.”

اولین آزمون در قبیله Blue Lake Rancheria که در  شمال سانفرانسیسکو واقع است انجام گرفت.  53 بومی آن در منطقه‌ای به وسعت 91 هکتار در میان کوه‌های ساحلی و درختان سرخ‌چوب زندگی می‌کنند. در حالی که این ناحیه – برخلاف مریخ – غنی از منابع طبیعی است، در سالهای اخیر، با مشکل قطع برق و گاز مواجهه بود. این جا بود که زیمنس وارد عمل شد.
یک ریزشبکه‌ تامین انرژی در این منطقه با همکاری آزمایشگاه ملی شرکت زیمنس، مرکز تحقیقات انرژی شاتز و آزمایشگاه ملی آیداهو راه‌اندازی و در ماه آوریل تکمیل شد. با آغاز به کار این ریزشبکه انتظار می رود سالانه بیش از 200 هزار دلار در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود. این ریزشبکه شامل مجموعه 500 کیلوواتی از پانل‌های خورشیدی است که با همکاری تسلا و سه شرکت دیگر طراحی و ساخته شده.
سامانه ریزشبکه که برای مدیریت انرژی سازگار شده بود، بروزسانی شده و برای تکنولوژی‌های 20 ساله قابل استفاده است.
شرکت تسلا که  نقش اصلی را در توسعه باتری‌های استفاده شده در این ریزشبکه دارد، پیش از این بر روی ریزشبکه‌های دیگر کار کرده است. در سال 2016، تسلا اعلام کرد که با شرکت سولارسیتی به تامین انرژی در تمام جزیره Ta’u کمک کرده است. اکنون با راه‌اندازی ریزشبکه جدید که با پانل‌های خورشیدی و باطری‌های تسلا ایجاد شده، این جزیره (که برای تامین برق 100،000 گالن سوخت در سال مصرف می‌کرد) می‌تواند حتی به مدت سه روز در هوای ابری برق داشته باشد.

به گفته پژوهشگران، یک کلونی در مریخ ممکن است روزی بر اساس سیستم‌هایی که در حال کار روی زمین هستند انرژی خود را تامین کند. اگر چه یک سیستم مشابه می‌تواند پاسخی برای تولید برق در مریخ باشد، اما هنوز دشوار است بدانیم این سیستم در مریخ به چه چیزهایی نیاز خواهد داشت.

گفتنی است یک ریزشبکه (Micro grid) معمولاً شامل مجموعه‌ای از منابع تولید پراکنده، سیستم ذخیره انرژی و بارها می‌باشد که می‌تواند به صورت اتصال به شبکه و عملکرد جزیره‌ای مورد بهره‌برداری قرار گیرد، ریزشبکه دارای منافع زیادی هم برای مصرف کننده و هم برای شرکت‌های تولید برق خواهد داشت، از دید مصرف‌کننده ریزشبکه قابلیت فراهم ساختن همزمان برق و حرارت، افزایش قابلیت اطمینان، کاهش انتشار گازهای گل‌خانه‌ای، بهبود کیفیت را دارد و از دید شرکت‌های برق بکارگیری ریزشبکه‌ها پتانسیل کاهش دیماند مصرفی و بنابراین کاهش تسهیلات توسعه خطوط انتقال و علاوه بر آن عامل حذف نقاط اوج مصرف خواهد بود که در نتیجه از تلفات شبکه نیز کاسته می‌شود.

منبع space.com
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=4261
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها