رقابت استارکاپ رصدگران اجرام آسمانی در قصر بهرام

0 440

یک رقابت رصدی اجرام آسمانی در شهریور ماه امسال در قصر بهرام برگزار می گردد. این رقابت استارکاپ علاوه بر اینکه به صورت کتبی خواهد بود، لازم است تا رصدگران در شناسایی ۶۰ جرم آسمانی نیز با هم به رقابت بپردازند. مهارت‌های رصدی، سوالات شفاهی، آزمون کتبی و گزارش‌نویسی در این رقابت مورد توجه است.

مدرس المپیاد نجوم و یکی برگزارکنندگان رقابت استارکاپ، مهندس مصطفی امام است که به گفته وی رقابت استارکاپ، رقابتی جامع میان منجمان آماتوری ایران است و شرکت کنندگان در این رقابت باید دارای اطلاعات خوب رصدی باشند که از جمله این اطلاعات می‌توان به اصول پیمایش و مختصات اجرام سماوی، اختر فیزیک و منظومه شمسی اشاره نمود.

زمینه‌هایی که شرکت‌کنندگان باید در آنها با هم به رقابت بپردازند تنها رصد اجرام آسمانی نیست، بلکه مهارت‌های علمی و عملی شرکت‌کنندگان نظیر مهارت‌های رصد با چشم غیر مسلح و ابزار نجومی، شناخت آسمان، اصول پیمایش، توانایی ثبت علمی رصد و محاسبات آماتوری نیز مورد سنجش قرار خواهد ‌گرفت.

جزئیات رقابت استارکاپ

زمان ثبت‌نام در این رقابت پایان مردادماه تعیین شده است. به گفته امام، شرکت کنندگان ابتدا سوالات کتبی را پاسخ می‌دهند و سپس در گروه‌هایی رقابت رصدی را آغاز می‌کنند. در ادامه لیستی شامل ۶۰ جرم آسمانی در اختیار شرکت‌کنندگان قرار داده می‌شود و لازم است تا از بین این ۶۰ تصویر، ۴۰ تصویر را شناسایی کرده و به داوران اعلام نمایند.

به گفته امام قرار است در روزهای سوم، دهم و هفدهم شهریورماه، ۳ کارگاه آموزشی قبل از برگزاری رقابت اصلی به صورت آنلاین برای شرکت‌کنندگان برگزار شود.

انجمن نجوم ایران، مرکز نجوم آوا استار، سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح و سازمان‌های محیط زیست و میراث فرهنگی در برگزاری این رقابت همکاری داشته‌اند.

در رقابت رصدی چه ابزارهایی مورد نیاز است؟

داشتن تلسکوپ برای شرکت در این رقابت الزامی است اما به گفته امام ترتیبی داده شده است تا افرادی که دارای تلسکوپ نیستند بتوانند به صورت گروهی و مشترک با سایر افراد کار کنند.

شرکت کنندگان و آزمون شفاهی

در مدت زمان انجام رصد، داوران رقابت، به تیم‌ها مراجعه می‌کنند و سوالات شفاهی از شرکت‌کنندگان می‌پرسند. سوالاتی در زمینه شناخت آسمان، صور فلکی، مختصات و ارتفاع اجرام سماوی، قطع سنجی آسمان و اطلاعاتی در زمینه رصد با چشم غیر مسلح.

شروع رقابت استارکاپ

شروع رقابت استارکاپ در روز ۲۳ شهریور و پس از افتتاحیه در سالن سازمان جغرافیایی نیروی مسلح تهران خواهد بود و با معرفی برترین‌ها در ۲۴ شهریور پایان خواهد یافت.

تعداد شرکت کنندگان ۱۰۰ تا ۱۲۰ نفر هستند و جوایزی که برای افراد برگزیده در نظر گرفته شده به این صورت است: کاپ و سکه بهار آزادی برای نفر اول، نیم سکه برای نفر دوم و ربع سکه برای نفر سوم.

عکس برتر رقابت استارکاپ

این رقابت شامل عکاسی نجومی خواهد بود و جایزه عکس برتر ربع سکه در نظر گرفته شده است. در طول رقابت شرکت‌کنندگان عکاسی نجومی نیز انجام می‌دهند و مجموعه تصاویر را در آخر ارائه خواهند داد.

منبع techera
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=3875
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها