نمایشگاه هوایی پاریس ۲۰۱۷، تبلور اقتصاد و فناوری در سایه همکاری

0 674

محمد امین آهنگری: نمایشگاه هوایی پاریس که به عنوان قدیمی‌ترین نمایشگاه هوایی جهان از سال ۱۹۰۹ تا کنون برگزار می‌شود را می‌توان به عنوان برجسته‌ترین نمایشگاه بین‌المللی در نوع خود دانست. . برجسته‌ترین ویژگی این نمایشگاه تنوع بسیار بالای کشورهای شرکت کننده به ویژه کشورهای صاحب فناوری و صنعتی دانست که به جرئت می‌توان گفت حتی در نمایشگاه‌های بسیار معتبری مانند برلین چنین تنوعی به چشم نمی‌خورد.
 اتحادیه صنایع هوافضایی فرانسه (GIFAS) دوره پنجاه و دوم این نمایشگاه دو سالانه را ۲۹ خرداد تا ۴ تیرماه سال ۱۳۹۶ در پارک نمایشگاهی بورژه با مساحتی بیش از ۱۳۰ هزار متر مربع برگزار کرد. ۳۷۵۰۰ متر مربع از این مساحت را سالن‌های سرپوشیده تشکیل می‌دادند و ۴۰۰۰۰ متر مربع نیز فضای روباز بوده است و ۵۴۰۰۰ متر مربع نیز فضا برای غرفه‌ها در نظر گرفته شده بود. در این نمایشگاه بیش از ۲۳۰۰ شرکت کننده از ۴۸ کشور در حوزه‌های مختلف هوافضایی مشارکت داشتند که ۱۶۴ شرکت کننده در حوزه فضایی قرار داشتند. طبق اعلام مسئولین نمایشگاه ۱۴۲۰۰۰ بازدیدکننده تجاری و ۱۸۰ هزار بازدید کننده عادی از پنجاه و دومین دوره این نمایشگاه در سال ۲۰۱۷ دیدن کرده‌اند. همچنین در نمایشگاه هوافضای پاریس ۲۰۱۷ اعلام شد که ۱۵۰ میلیارد دلار قرارداد منعقد شده است. برگزار کنندگان نمایشگاه امکانات متنوعی را برای افزایش کیفیت و بهره‌وری نمایشگاه تدارک دیده بودند که از جمله آنها می‌توان به سامانه‌های تنظیم قرار ملاقات‌ها، جستجوی شرکت‌کنندگان، جستجوی رویدادهای تجاری، نقشه تعاملی و اپلیکیشن موبایل نمایشگاه اشاره کرد.

زنجیره تأمین، موضوع اصلی تجارت در نمایشگاه
بخش تجاری که ۶ سالن را با ۲۱۱۵ غرفه در بر می‌گرفت و مهمترین بخش آن به شمار می‌رفت. عمده شرکت‌ها به صورت مجتمع و در قالب پاویلون مربوط به کشور خود جانمایی شده بودند هر چند بسیاری شرکت‌های بزرگ بین‌المللی نیز مستقلاً غرفه در اختیار داشتند. شرکت‌کنندگان در حوزه‌های مختلفی شامل صنعت هوایی از جمله ساخت هواپیما، بالگرد، پهپاد، موتور و صنایع وابسته، آموزش، تعمیر و نگهداری، تجهیزات تولید، ابزار و نرم‌افزار، قطعه سازی و پیمانکاران مربوطه، همچنین حوزه حمل و نقل هوایی و هوانوردی شامل خلبانی و ناوبری، تجهیزات فرودگاهی، تجهیزات داخل کابین و صنعت فضایی از جمله مخابرات ماهواره‌ای، پرتابگرها، تحقیقات فضایی قرار داشتند اما موضوع قطعه سازی و زنجیره تأمین برای صنعت هوایی در کنار شرکت‌های خدمات دهنده هوایی برجسته‌ترین بخش‌های تجاری را تشکیل می‌دادند.

نمایش یک خفیه‌کار
بخش استاتیک شو (Static show) و نمایش هوایی که در محوطه باز محل نمایشگاه قرار داشت و طی آن ۱۵۰ فروند هواپیما به نمایش درآمدند و چندین پرواز نمایشی نیز توسط هواپیماهای نظامی، مسافری و آیروباتیک اجرا شد که برجسته‌ترین آنها را می‌توان نمایش هوایی جنگنده F-35 دانست که برای اولین بار در معرض عموم به پرواز درآمد.

آینده صنعت هوافضا
سالن استارت‌آپها، بخش برجسته دیگری بود که در آن 72 شرکت کننده، ایده‌های جدید تجاری خود را به نمایش گذاشتند و برای جذب سرمایه‌گذار یا فروش محصول به مذاکره می‌پرداختند. این بخش یکی از جذابترین بخش‌های نمایشگاه برای دوستداران فناوری‌های نوین محسوب می‌شد. خودروی پرنده، واقعیت مجازی، بالن‌های اتمسفریک توریستی و منظومه مخابراتی برای برقراری ارتباطات آنلاین با ماهواره‌های مدار LEO بدون نیاز به ایستگاه‌های زمینی متعدد در نقاط مختلف جهان از جمله مهمترین فناوری‌هایی بودند که در سالن استارت‌آپها به نمایش درآمده بودند.

پژوهش و همکاری‌های علمی
بخش علمی و تحقیقاتی، که شرکت‌کنندگان آن به صورت پراکنده در سالن‌های مرتبط با بخش تجاری حضور داشتند و مسئولین نمایشگاه تفکیک چندانی به لحاظ مکانی برای این دو بخش قائل نشده بودند. بسیاری از سازمان‌های فضایی جهان نیز با تاکید بر دستاوردهای علمی در این نمایشگاه حاضر شده بودند به همین جهت اینگونه نهادهای دولتی را نیز می‌توان در همین دسته طبقه بندی کرد. برجسته‌ترین شرکت کننده این بخش را می‌توان سازمان تحقیقات هوافضای آلمان (DLR) دانست که در بخش نسبتاً بزرگی به معرفی دستاوردها و زیر مجموعه‌های خود می‌پرداخت. همچنین از سازمان‌های فضایی روسیه، ژاپن و چین نیز می‌توان به عنوان شرکت‌کنندگان برجسته دیگر در این بخش نام برد. فارغ از نهادهای بزرگ، حضور برخی مراکز پژوهشی کوچک یا حتی کنسرسیوم‌هایی که تنها برای انجام یک پروژه مشخص علمی تشکیل شده بودند در نمایشگاه جلب توجه می‌کرد.

دستاوردهای آژانس فضایی اتحادیه اروپا
سالن دستاوردهای فضایی آژانس فضایی اتحادیه اروپا، تنها بخشی بود که هر چند در دسته علمی و تحقیقاتی قرار می‌گیرد اما به لحاظ اینکه سالنی جداگانه با وسعتی قابل توجه را در نمایشگاه به خود اختصاص داده بود می‌تواند به عنوان یک بخش جداگانه ذکر شود. در این بخش اغلب پروژه‌های مشهور آژانس فضایی اتحادیه اروپا در قالب ماکت به نمایش درآمده بودند و بازدیدکنندگان می‌توانستند اطلاعات مفصلی را از هر کدام کسب کنند. ضمن آنکه در این سالن یک محل برای نمایش مستندهای فضایی و سخنرانی فضانوردان یا مسئولین و دانشمندان در نظر گرفته شده بود که این صحبت‌ها عمدتاً در قالب گفتگوهای دوستانه انجام می‌شد.

توجه به آینده‌سازان صنعت هوافضای اروپا

اشتغال، موضوع دیگری بود که در نمایشگاه هوافضای پاریس با اختصاص دادن یک سالن جداگانه، به آن پرداخته شده بود. در این بخش شرکت‌های هوافضایی، مشاغل مختلف مرتبط با خود را در غرفه‌های مختلف برای دانش‌آموزان و دانشجویان معرفی می‌کردند. یا سخنرانی‌هایی را بدین منظور ترتیب می‌دادند. در برخی موارد حتی اتاق کار یا کارگاه مربوطه با تجهیزات مربوطه شبیه‌سازی شده و یک متخصص نیز در آن محل، فعالیت‌های عادی محل کار خود را به نمایش می‌گذاشت.

 

 
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=3080
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها